
Isännöinnin laatu osoittautui mainettaan paremmaksi
Julkaistu: 16.09.2025
Taloyhtiöt antoivat isännöitsijöilleen kouluarvosanan 8, selviää Kiinteistöliiton ja Isännöintiliiton teettämästä Isännöinnin laatu 2025 -tutkimuksesta. Isännöintiyritykset saivat vastaajilta eli taloyhtiöiden hallitusten jäseniltä ja muilta osakkailta arvosanan 8-.
Luotettavuus ja asiantuntemus tärkeintä isännöinnissä
Taloyhtiöt pitävät luotettavuutta ja asiantuntemusta kaikkein tärkeimpinä isännöintiyrityksen ja isännöitsijän ominaisuuksina. Isännöitsijän työssä korostuu myös asioiden loppuun saattamisen merkitys.
”Taloyhtiön saaman isännöintipalvelun laatuun vaikutetaan etenkin isännöintisopimuksen kautta. Taloyhtiöiden hallitusten pitäisi tuntea isännöintisopimustensa sisältö sekä Isännöinnin eettiset ohjeet nykyistä paremmin”, toteaa taloyhtiöitä edustavan Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.
Taloyhtiöt olivat kaikkein tyytyväisimpiä kokousten hoitamiseen ja talousosaamiseen. Kokouksissa sovittujen asioiden toimeenpanossa ja aikataulujen pitävyydessä on sen sijaan parantamisen tarvetta. Heikoimmat arviot isännöitsijät saivat rakennus- ja taloteknisestä osaamisesta, viestinnästä sekä verkostojen hallinnasta.
Taloyhtiöt pitivät hyvänä isännöintiyritysten asiakirjojen laatua ja henkilöstön palveluhenkisyyttä. Heikoimmat arviot isännöintiyritykset saivat varahenkilöjärjestelyistä, palaute- ja reklamaatioprosessien toimivuudesta sekä alihankkijaverkostojen läpinäkyvyydestä.
Kokemus ja pitkä yhteistyösuhde lisäävät tyytyväisyyttä
Taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat antoivat isännöitsijälleen kouluarvosanan 8+, muut hallituksen jäsenet 8- sekä osakkaat ja toiminnantarkastajat 7+. Tyytyväisimpiä isännöintiin ovat tutkimuksen mukaan isännöintiä lähimpää seuraavat. Oman taloyhtiön isännöintiin ollaan myös sitä tyytyväisempiä, mitä kauemmin on toimittu taloyhtiön hallituksessa.
”Tämä on täysin ymmärrettävää. Tavalliset osakkaat ovat tyypillisesti hallituksen jäseniä heikommin perillä esimerkiksi oman taloyhtiön isännöintisopimuksesta, jossa isännöintipalvelun sisällöstä on sovittu. Tällöin osakas saattaa helposti ajatella, että isännöinnin tulisi myös hoitaa asioita, joita isännöintisopimukseen ei todellisuudessa ole kirjattu. Toisaalta isännöinnin työ on myös näkymättömämpää osakkaille kuin hallitukselle, jonka kanssa isännöitsijä saattaa olla jopa viikoittain tekemisissä”, kertoo toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva isännöintialaa edustavasta Isännöintiliitosta.
Iäkkäät tyytyväisempiä isännöintiin kuin nuoret, tyytyväisyydessä myös alueellisia eroja
Isännöinnin laatua kartoittava tutkimus tehtiin edellisen kerran vuonna 2020, ja nyt vastaajien tyytyväisyys isännöintiyritysten toimintaan laski siitä hieman.
Iäkkäät hallitusten jäsenet ovat kauttaaltaan tyytyväisempiä isännöintiin kuin nuoremmat eli alle 50-vuotiaat. Myös yhteistyön pituus lisää tyytyväisyyttä isännöintiin. Mitä pidempään sama henkilö toimii taloyhtiön isännöitsijänä, sitä paremman arvosanan saa isännöitsijä ja isännöintiyritys.
”Numeroiden valossa taloyhtiöissä ollaan tyytyväisempiä ammatti-isännöintiin kuin lööppien tai sosiaalisen median keskustelujen perusteella voisi kuvitella”, Mia Koro-Kanerva toteaa.
Tuloksissa on myös alueellisia eroja. Uudellamaalla sijaitsevat taloyhtiöt suhtautuvat isännöintiin kriittisemmin kuin muualla maassa sijaitsevat taloyhtiöt. Uudenmaan taloyhtiöiden arvosana isännöitsijälle oli 7,6 ja muualla Suomessa 8,1.
”Uudenmaan, ja erityisesti pääkaupunkiseudun, taloyhtiöt poikkeavat muusta Suomesta erityisesti siinä, että isännöintisopimukset ovat lyhyempiä ja isännöitsijän vaihtuvuus suurempaa. Osakkaat ja taloyhtiöiden hallitukset ovat Uudellamaalla nuorempia kuin muualla Suomessa. Voi olla, että nuoremmilla taloyhtiöpäättäjillä on aiempia sukupolvia kovemmat vaatimukset isännöinnille, pohtii Kiinteistöliiton Timo Tossavainen.
* Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto teettivät yhteistyössä laajan Isännöinnin laatu 2025 -tutkimuksen. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa taloyhtiöiden tyytyväisyyttä isännöintiyritysten ja isännöitsijöiden toimintaan, isännöintipalvelujen laatuun sekä näkemyksiä taloyhtiöiden tarpeista, odotuksista ja tulevaisuuden näkymistä isännöintipalveluihin liittyen.
Kyselyyn saatiin yhteensä 6599 vastausta. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä touko-kesäkuussa 2025. Kohderyhmänä olivat taloyhtiöiden puheenjohtajat. hallitusten jäsenet sekä taloyhtiöiden osakkaat.
Tutkimuksen toteutuksesta ja raportoinnista vastasi puolueeton ja riippumaton asiantuntijayritys KTI Kiinteistötieto Oy. Kaikki vastaukset käsiteltiin luottamuksellisina.
Lisätiedot medialle:
Timo Tossavainen, yhteysjohtaja
Kiinteistöliitto
puh. 050 320 9464
Mia Koro-Kanerva, toimitusjohtaja
Isännöintiliitto
puh. 050 303 1615