Jouluun ja vuodenvaihteeseen liittyvien käytäntöjen kertausta

18.12.2023

Näin joulun lähestyessä ei ole haitaksi kerrata keskeisimpiä jouluun liittyviä käytänteitä, sillä siinä missä tavanomaiset, ympärivuotiset, käytänteet, säännöt ja lainmukaiset määräykset koskevat myös joulun aikaa, kuuluu kyseiseen ajankohtaan myös muutamia tapoja, jotka ovat ajan saatossa vakiintuneet suomalaisissa taloyhtiöissä.

Monissa suomalaiskodeissa uunissa paistetaan joulukinkku joulupöytään, ja tämän liharuokalajin valmistusprosessissa syntyy rasvajätettä. Tätä rasvajätettä ei saa kaataa viemäriin, sillä se saattaa aiheuttaa pahoja viemäritukoksia, joka voivat nostaa jätevettä lattiakaivoista ja pesualtaista lattioille tai keittiön pinnoille. Kinkunpaistorasvaa voi hyödyntää muussa ruuanlaitossa paistorasvana, tai sen voi hävittää asianmukaisesti lajittelemalla hyytynyt rasva biojätteeseen tai suljetussa pakkauksessa sekajätteeseen.

Erilaisten joulukoristeiden, kuten perinteisten ovikranssien pitäminen, on joulun aikaan sallittua. Käytännöt joulukuusen poisviennin suhteen vaihtelevat paikkakunnittain ja taloyhtiön koon mukaan. Pienemmissä yhtiöissä joulukuuset tulee viedä itse sorttiasemille, kun taas suuremmissa kaupungissa sijaitsevissa yhtiöissä paikallinen jätehuolto vie kuuset jätekatoksesta veloituksetta pois alkuvuoden aikana. Jätehuollon joulukuusikäytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, ja asia on suotavaa varmistaa erikseen paikallisen jätehuoltoyhtiön verkkosivuilta.

Uutenavuotena ilotulitteita saa ampua uudenvuodenyönä kello 18–02 välisenä aikana. Kiinteistöliitto ei suosittele ilotulitteiden ampumista taloyhtiön pihalla, sillä sitä ei voida yleensä suorittaa rakennuksien läheisyydessä turvallisesti. Jos yhtiön piha-alue on rakettien ampumiseen riittävän iso, niin yhtiön on suositeltava osoittaa turvallinen paikka rakettien ampumiselle. Lisäksi on hyvä muistaa, että ilotulitteita ei saa säilyttää taloyhtiön yhteisissä tiloissa, ullakolla tai verkkokellarissa.

Tuomas Leino

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.