× Kiinteistöliiton neuvonnat sulkeutuvat vappuaattona 30.4. klo 13.00. Palaamme palvelemaan normaalisti torstaina 2.5. Mukavaa vappua!

Kuka vastaa tilinpäätöksen laatimisesta isännöitsijän vaihtuessa?

20.11.2023

Kun taloyhtiö vaihtaa isännöitsijää, joutuu sen hallitus pohtimaan monenlaisia kysymyksiä. Yksi näistä on, kuka vastaa seuraavan tilinpäätöksen laatimisesta. Tilanne voi nousta esille esimerkiksi silloin, kun isännöintisopimus on päättymässä vuodenvaihteeseen, jolloin useissa yhtiöissä myös tilikausi päättyy. Mikäli isännöintiä ollaan vaihtamassa, kannattaa asiaan kiinnittää huomiota hyvissä ajoin ja tarkistaa, mitä isännöintisopimuksessa on asiasta sovittu.

Kirjanpitolain mukaan tilinpäätös on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Asunto-osakeyhtiölain mukaan isännöitsijä vastaa puolestaan siitä, että yhtiön kirjanpito on lain mukainen ja varainhoito luotettavalla tavalla järjestetty. Isännöintisopimuksen päättyessä päättyy samalla myös isännöitsijän työvelvoitteet. Edellisen isännöitsijän työvelvoitteiden päättyminen johtaakin usein käytännössä siihen, että uusi isännöitsijä laatii tilinpäätöksen edelliseltä tilikaudelta, vaikkei ole tuolloin toiminut yhtiön isännöitsijänä.

Isännöintisopimuksissa noudatetaan usein isännöintipalvelujen yleisiä sopimusehtoja eli ISE 2007 -ehtoja. Ehtojen 15.2 §:n mukaan: ”Sopimussuhteen päättyessä toimeksisaaja on velvollinen luovuttamaan toimeksiantajalle ajantasaisen kirjanpidon suoriteperusteisesti laadittuna ja tätä vastaavan talousarviovertailun, ellei asiasta sopimuksen päättymisen yhteydessä muuta erikseen sovita.” On huomattava, että ISE 2007 -ehtoja noudatetaan sopimussuhteissa vain silloin, kun siitä on nimenomaisesti sovittu. Isännöintisopimuksessa on voitu sopia myös ISE 2007 -ehdoista poikkeavasti siitä, että edellinen isännöitsijä laatii tilinpäätöksen isännöitsijän vaihtuessa.

Isännöitsijän vaihtuessa voidaan myös varsinaisen sopimusehdon puuttuessa sopia erikseen siitä, että aiempi isännöitsijä laatii tilinpäätöksen, vaikka kyseinen isännöitsijä ei enää toimisikaan yhtiön isännöitsijänä sopimuksen päättymisen johdosta. Aiemmalla isännöitsijällä ei ole kuitenkaan velvollisuutta suostua tilinpäätöksen laatimiseen, joten asia jää neuvotteluiden varaan.

Mikäli isännöintiä ollaan vaihtamassa, kannattaa hallituksen siis varautua asiaan hyvissä ajoin ja kiinnittää huomiota isännöintisopimuksen päättymisajankohtaan sekä isännöintisopimuksen ehtoihin.

Minni Yli-Olli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton juristi.