Laadun huomiointi isännöintipalvelua hankittaessa

20.6.2023

Isännöintipalvelun laatuun on mahdollista vaikuttaa. Tämä mahdollisuus korostuu etenkin isännöintipalvelua hankittaessa. On tärkeää, että hallitus isännöintipalvelua kilpailuttaessaan ymmärtää taloyhtiönsä tarpeet ja osaa viestiä niistä selkeästi jo tarjouspyynnössä.

Isännöintipalvelun hankinnan lähtökohtana tulee olla juuri kyseisen taloyhtiön tarpeet. Hallituksen on tärkeää hahmottaa ennen tarjouspyynnön laatimista, minkälaista palvelua taloyhtiö ja osakkaat tarvitsevat ja arvostavat.

Palvelun laatuun vaikuttavat yleensä monet tekijät, joista osa on isännöitsijään liittyviä ja osa isännöintiyritykseen liittyviä. Isännöitsijään liittyviä tekijöitä ovat mm. koulutus, mahdolliset isännöintialan tutkinnot, työkokemus ja osaamisen kehittäminen. Isännöitsijän osalta on tietenkin merkitystä myös monilla ominaisuuksilla, kuten esimerkiksi yhteistyökyvyllä, palveluhenkisyydellä, aloitteellisuudella ja aikaansaavuudella.

Isännöintiyrityksen osalta laatuun liittyvät mm. yrityksen maine ja vastuullisuus, palvelun tavoitettavuus ja nopeus, isännöitävien kohteiden määrä isännöitsijää kohden, yrityksen järjestelmät ja palveluprosessien toimivuus, mahdollinen erityisosaaminen, osaamisen ja palvelujen kehittäminen ja laadun varmistaminen. Huomionarvoisia on myös mahdollinen yrityksen ISA-auktorisointi tai muu laatujärjestelmä.

Hallituksen on suositeltavaa ennen tarjouspyynnön laatimista käydä läpi, minkälaisia laatuun liittyviä asioita se edellyttää tarjouspyynnössä. Tarjouspyynnöllä on tärkeä merkitys taloyhtiön tarpeiden viestimisessä. Tarjouspyyntöön kannattaakin kirjata paitsi taloyhtiön tarpeet, myös laatukriteerit mahdollisimman selkeästi. Tarjouspyynnön perusteella isännöintiyritys saa kuvan taloyhtiön tilanteesta ja siitä, mitä asioita taloyhtiössä pidetään tärkeinä. Näin tarjouspyyntö määrittää sitä, minkälaista palvelua taloyhtiölle tarjotaan.

Minna Anttila

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies.