× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Mistä ne taloyhtiön eurot tulevat?

28.4.2017

Sunnuntain Hesarissa silmään pisti mielenkiintoinen otsikko, jossa todettiin, että Ruotsissa remontin maksaa yhdistys, jolloin kerrostalon asukkaat välttyvät kymmenien tuhansien putkiremonttikuluilta, mutta maksavat kylpyhuoneen pinnat ja kalusteet itse. Suomessa taloyhtiössä asuvana osakkaana heräsi heti ajatus, että pitäisikö muuttaa Ruotsiin.

Taloyhtiössä osakas on velvollinen maksamaan yhtiövastiketta yhtiön menojen kattamiseksi. Taloyhtiöllä saattaa toki olla muitakin tulolähteitä esim. yhtiön hallinnassa olevien autopaikkojen tai liikehuoneistojen vuokratulot, mutta osakkaiden maksamat vastikkeet muodostavat pääsääntöisesti taloyhtiön merkittävimmän tulonlähteen.

Taloyhtiön remontissa yhtiö toimii tilaajana ja vastaa remontin kustannuksista. Taloyhtiön tulot, joilla maksetaan remontti, muodostuvat pääosin siis osakkaiden maksamista vastikkeista ja näin remontin maksavat siis yhtiön osakkaat suorittamillaan vastikeosuuksilla.

Helsingin Sanomien otsikosta huolimatta on totuus se, että Ruotsissakin remontin maksaa kerrostalon asukkaat. Myös Ruotsin asumisyhdistyksen kruunut ovat peräisin yhdistyksen jäseniltä, samalla tavalla kuin taloyhtiön eurot ovat peräisin yhtiön osakkailta. Ruotsin asumisoikeusasuminen muistuttaa monessa mielessä suomalaista omistusasunto-asumista, mutta asuntokaupoissa ostaja ostaa vain oikeuden asua huoneistossa yhdistykselle maksamaansa kuukausimaksua vastaan. Monesti asumisoikeusyhdistyksen remonttia varten ottama laina pakottaa yhdistyksen myös nostamaan kuukausimaksua.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies.

Kristel Pynnönen