× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Osakkaan asentama turvalukko

21.12.2021

Osakas on asennuttanut lisälukon, eli ns. turvalukon hallitsemansa huoneiston ulko-oveen, eikä ole antanut avainta taloyhtiölle. Miten toimitaan, jos huoneistoon on päästävä esimerkiksi kunnossapitotyötä varten tai hätätilanteen vuoksi?

Yhtiöllä on oikeus tehdä huoneistossa vastuulleen kuuluvia korjauksia. Käynti on kuitenkin sovittava osakkaalle sopivana ajankohtana, ellei kyse ole kiireellisestä vahinko- tai hätätilanteesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tieto korjauksen ajankohdasta annetaan hyvissä ajoin osakkaalle. Jos ajankohta ei käy, on pyrittävä sopimaan uudesta ajankohdasta. Huoneistoon ei kuitenkaan voida mennä ilman sen haltijan antamaa suostumusta, ellei kyse ole välittömiä toimia edellyttävästä tilanteesta, kuten putkirikosta. Jos huoneistoon pääsystä ei päästä sopimukseen ja osakas kieltää huoneistoon pääsyn, on hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä oikeus saada poliisilta virka-apua huoneistoon pääsemiseksi.

Kun talossa tapahtuu esimerkiksi putkirikko, voi lisävahinkojen torjunta edellyttää huoneistoon pääsemistä välittömästi. Välitöntä pääsyä huoneistoon vahinkojen estämiseksi voi edellyttää myös esimerkiksi auki oleva ikkuna kovalla pakkasella tai sateella tai jos huoneistossa hälyttää palovaroitin. Jos huoneistossa ei olla paikalla eikä turvalukon avainta ole toimitettu taloyhtiölle, voidaan tällaisessa tilanteessa joutua rikkomaan huoneiston ulko-ovi tai sen lukko. Jos ovi joudutaan rikkomaan tai turvalukko poraamaan sen vuoksi, ettei tarpeellisia avaimia ole toimitettu taloyhtiölle, voi osakas joutua korvaamaan oven korjaamisesta tai lukon poraamisesta aiheutuvat kustannukset yhtiölle. Oikeuskäytännössä on katsottu, että osakas oli velvollinen korvaamaan oven korjauskustannukset, kun osakas oli asentanut turvalukon, mutta ei ollut antanut avainta taloyhtiölle. Ko. Turun hovioikeuden ratkaisussa (nro 1127, 13.11.1980) oli kyse siitä, että osakas oli lähtenyt lomalle, jonka aikana poliisiviranomaiset joutuivat murtamaan oven, koska oli syytä epäillä, että huoneistossa voisi olla kuollut henkilö. Tapauksessa ei arvioitu osakkaan tuottamusta, vaan syy vastuuseen oli osakkaan tekemä muutostyö ja se, ettei avainta ollut luovutettu taloyhtiölle. Osakas oli toisin sanoen velvollinen korvaamaan muutostyönsä aiheuttaman lisäkustannuksen taloyhtiölle.

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies