Ulko-ovien lukkojen uudelleen sarjoittaminen – voiko osakas kieltäytyä hankkeesta?

14.9.2021

Taloyhtiön yhtiökokouksessa on päätetty sarjoittaa kaikkien ulko-ovien lukot uudelleen. Eräs yhtiössä asuva osakas ei halua osallistua hankkeeseen. Osakas ei halua, että uudelleen sarjoituksen johdosta yhtiön yleisavain käy hänen ulko-ovensa lukkoon. Voiko osakas kieltäytyä hankkeesta?

Avaimet ja lukot muodostavat lukitusjärjestelmän, joka kuuluu asunto-osakeyhtiölain perusteella taloyhtiön kunnossapitovastuulle. Näin ollen taloyhtiö vastaa ulko-ovien lukkojen uudelleen sarjoittamisesta, ja yhtiöllä on oikeus sarjoittaa kaikki lukot samaan sarjaan siten, että yleisavaimen käyttö on mahdollista. Lukolla tarkoitetaan tässä yhteydessä ulko-oven ns. käyttölukkoa.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla henkilöllä on oikeus päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeellista osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapitotyötä varten. Näin ollen yhtiöllä on oikeus päästä sarjoittamaan osakkaan huoneiston ulko-oven lukko. Lukon vaihtamisen ajankohdasta on kuitenkin ilmoitettava hyvissä ajoin huoneistossa asuvalle osakkaalle. Mikäli osakas aktiivisesti kieltää yhtiön pääsyn sarjoittamaan huoneistonsa ulko-oven lukkoa, on yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä mahdollisuus turvautua poliisin virka-apuun.

Yleisavaimen käytössä tulee olla huolellinen, eikä yleisavainta saa käyttää mielivaltaisesti. Osakkaan/asukkaan huoneistoon menemiselle tulee olla aina pätevä syy, kuten taloyhtiön vastuulle kuuluvien huoltotöiden toteuttaminen. Yhtiön tulee huolehtia yleisavaimen asianmukaisesta säilyttämisestä ja huoneistokäynnistä on ilmoitettava etukäteen huoneistossa asuvalle.

Tiina Räsänen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies