× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Uuden vuoden jätehuolto

5.1.2017

Joulu ja vuosi 2016 on saatu päätökseen ja uusi arki on alkanut. Vuoden ensimmäinen viikko valkeni virkistävän kuulaana ja monelle ilahduttavan talvisessa säässä. Vuodenvaihde ja loppiainen ovat otollista aikaa niin asunnon, kiinteistön kuin pääkopankin siivoamiselle ja tyhjentämiselle. Puhtaammalta pöydältä on hyvä lähteä uuteen vuoteen.

Jotta pöytä saadaan puhtaaksi, täytyy miettiä, mihin jouluna ja kuluneena vuonna kertynyt roina saadaan tyhjennettyä. Oman ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin kannalta ei toki ole samantekevää, mihin kaikki kuona kipataan!

Joulun jäljiltä taloyhtiön jäteastiat saattavat pursuilla. Omat roskat kannattaa lajitella, pakata ja säilyttää hyvin, niin ei synny pakottavaa tarvetta änkeä kaikkea heti yhtiön sekajäteastioihin. (Ohje pätee tietyssä määrin myös pääkopan siivoamisessa.)

Tiiviisti pakkaamalla jäteastioihin myös mahtuu enemmän. Astiaan mahtumattomia roskia ei saa jättää lattialle pyörimään, eikä suuria roskia muulloinkaan saa tuoda jätetilan tukkeeksi. Esimerkiksi joulukuusen hävittämisohjeet voi selvittää oman alueen jätehuollosta tai isännöitsijältä, ellei asiasta ole taloyhtiössä annettu erikseen ohjeita. Joulun lahjapaperit eivät yleensä käy paperin tai kartongin joukkoon, vaan tulee lajitella energia- tai sekajätteeseen. Uudenvuodentinat taas voi käyttää uudelleen, mutta muussa tapauksessa ne tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen. Oman alueen jätehuollon sivuilta voi tarkistaa, mihin tinat voi viedä.

Fiksuinta jätehuoltoa ei kuitenkaan ole se, mitä nyt tehdään vuoden 2016 jätteille, vaan se, mitä nyt tehdään vuoden 2017 jätteille. Taloyhtiöissä voidaan esimerkiksi miettiä, onko jätehuolto omassa yhtiössä järjestetty järkevimmällä mahdollisella tavalla, ja keskustella, josko yhtiöstä löytyy kiinnostusta uusiin tapoihin kierrättää tai lajitella tai vaikka tuottaa jotain itse. Itse kukin voi omalta osaltaan pyrkiä minimoimaan jätteen tuottamisen, lajitella, kierrättää, käyttää uudelleen ja olla hankkimatta. Puhdistaa paitsi kotia, myös mieltä!

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Katri Salokorpi