Vastuu paperitoukkien hävittämisestä

17.10.2023

Jäsenneuvonnan yhteydessä on noussut esiin kysymyksiä uuden tulokkaan, paperitoukan, leviämisestä suomalaisiin koteihin ja leviämisen ennaltaehkäisemisestä. Siinä missä sokeritoukkien poistamiseen liittyvät kysymykset ovat jäsenistöllemme tutumpia niin paperitoukkien osalta hävittämisestä aiheutuvien kustannuksien jakautuminen osakkaan ja taloyhtiön on herättänyt epäselvyyttä.

Asunto-osakeyhtiölaissa ei ole nimenomaista tuhoeläimien hävittämistä koskevaa kunnossapitovastuusäännöstä, joten hävittämisestä aiheutuvista kustannuksista vastuussa oleva taho määritellään normaalin asunto-osakeyhtiölain kunnossapitovastuun jaon mukaisesti. Tällöin vastuuarvioinnissa annetaan merkitystä sille, missä rakennuksen osassa tuhoeläimiä on havaittu ja miten ne liikkuvat rakennuksessa. Pääsäännönmukainen kustannusjako olettaa, että useissa huoneistoissa esiintyvät tai rakenteissa oleskelevat tuhoeläimet ovat yhtiön hävittämisvastuulla, kun taas vastaavasti yksittäisessä huoneistossa esiintyvät tulee osakkeenomistajan itse hävittää. Myös tuhoeläinten haitallisuudessa on aste-eroja, ja esimerkiksi luteiden hävittäminen tuholaistorjunnalla on suositeltavaa suorittaa mahdollisimman nopeasti, ja selvittää lopullinen kuluvastuu myöhemmin.

Paperitoukat ovat lähtökohtaisesti harmittomia, mutta ne koetaan yleensä häiritseviksi vieraiksi. Huoneistoissa osakkeenomistajan kunnossapitovastuulla olevissa rakennuksen osissa ja irtaimistossa esiintyvien paperitoukkien hävittäminen on osakkeenomistajan vastuulla, jos osakas haluaa niistä mukavuussyistä hankkiutua eroon. Yhtiön kustannettavaksi paperitoukkien hävittäminen tulee harvoin ja lähinnä tilanteissa, joissa paperitoukkia on löydetty useista huoneistoista ja yhtiön vastuulle kuuluvista rakennuksen osista kuten esimerkiksi rakenteista. Lisäksi paperitoukkien määrän tulee olla merkittävä, jotta niiden hävittäminen yhtiön kustannuksella tulee kysymykseen.

Tuomas Leino

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.