Yhteiset tilat

Voiko yhtiön hallitus päättää sauna- ja pesutilojen käyttökiellosta toistaiseksi?

(26.6.2020)

Kyllä, hallitus voi päättää käyttökiellosta. Hallitus voi myös päättää poistaa käytöstä yhteissaunavuoron, vaikka osakkaiden ja asukkaiden yksityisvuorot sallittaisiinkin. Jos käyttökielto on vahvistettu, hallituksen kannattaa arvioida säännöllisesti tarve käyttökiellon jatkamiselle ottaen huomioon mm. paikalliset olosuhteet ja tartuntariski. Jos käyttökiellosta luovutaan, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota hygieniaolosuhteisiin ja käytön ohjeistukseen.

Voiko yhtiön hallitus kieltää yhtiön yhteisten tilojen kuten pyykkituvan käytön?

(27.3.2020)

Kyllä, hallitus voi päättää toistaiseksi voimassa olevasta yhtiön yhteisten tilojen käyttökiellosta, mutta pyykkituvan käytön kieltämistä kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan. Kaikilla ei välttämättä ole omaa pesukonetta, ja pyykit on pystyttävä pesemään myös koronavirusepidemian aikana. Käyttökiellon vaihtoehtona kannattaa harkita pyykkituvan tehostettua siivousta epidemian aikana.

Jos yhtiössä päädytään yhteisten tilojen kuten esimerkiksi pyykkituvan käyttö kieltämään, hallitus voi perustella päätöstään koronaepidemian rajoittamisella ja tartuntariskin pienentämisellä. Perusteena voi olla myös palveluntuottajan, kuten huolto- tai siivousyrityksen, ohjeistus ja resurssien priorisointi.

On erittäin tärkeää, etteivät koronavirukseen sairastuneet tai altistuneet tai muutoin itsensä sairaaksi tuntevat käytä yhtiön yhteisiä tiloja ja huomioivat näin naapureidensa ja palveluntuottajien terveyden ja turvallisuuden.