× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Taloyhtiön talous

Taloyhtiön ja sen osakkaiden taloudet ovat vahvasti toisiinsa kytköksissä, sillä taloyhtiön tulot muodostuvat valtaosaltaan asunto-osakkailta perittävistä maksuista eli vastikkeista.Taloyhtiön menot määräytyvät kiinteistöveroa ja joitakin pieniä muita maksuja lukuunottamatta taloyhtiön hallituksen tekemien sopimusten perusteella.

Taloyhtiön talousarvio käsitellään vuosittain yhtiökokouksessa, kuten myös tilinpäätös. Hallituksen kuuluu seurata taloyhtiön taloutta ja talousarvion toteutumista tilikauden aikana sekä tarvittaessa reagoida mikäli merkittäviä poikkeamia ilmenee.

Menot määräytyvät pääosin sopimusten mukaisesti

Taloyhtiöiden menoista on keskimäärin noin 20-25 prosenttia korjauskuluja, 18-22 prosenttia lämmityskuluja, vesi- ja jätevesikulut 7-10 prosenttia, kiinteistösähkö 5-7 prosenttia sekä 6-8 prosenttia kiinteistöveroa. Hallintokulut ovat noin 10-12 prosenttia sekä kiinteistön huollon, ulkoalueiden hoidon ja siivouksen kulut noin 7-10 prosenttia hoitokuluista.

Edellä olevat osuudet vaihtelevat paljon taloyhtiöittäin etenkin korjauskuluista johtuen sekä rivi- ja kerrostalojen välillä. Uudistaloissa ei korjauksia juurikaan ole, ja vanhemmissakin korjauskulut vaihtelevat vuosittain varsin paljon.

Menot määräytyvät sopimusten perusteella ja siksi sopimuksiin kannattaa kiinnittää taloyhtiöiden hallituksissa erityistä huomiota sekä miettiä mahdollisuuksia kustannusten kurissa pitämiseksi.

Tulot pääosin osakkailta vastikemaksuina

Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan taloyhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen perusteiden mukaan. Osakkaat päättävät perittävien vastikkeiden suuruudesta taloyhtiön yhtiökokouksessa.

Taloyhtiön lyhytvaikutteiset menot, eli juoksevat hoitokulut, pitää kyetä kattamaan osakkailta kuukausittain perittävällä hoitovastikkeella, tiloista mahdollisesti saatavilla vuokratuloilla sekä käyttökorvauksilla.

Tilastokeskuksen vuosittain julkaiseman Asunto-osakeyhtiöiden talous -tilaston mukaan asunto-osakeyhtiömuotoisten kerrostalojen hoitomenoista yli 80 prosenttia katetaan hoitovastikkeilla, noin 10 prosenttia vuokratuotoilla ja alle 10 prosenttia käyttökorvauksilla.

Yhtiövastike voidaan yhtiöjärjestyksessä määrätä maksettavaksi siten, että tiettyjä menoja varten on eri maksuperuste tai että maksuvelvollisuus koskee vain tiettyjen osakkeiden omistajia. Vastike-alasivulla avataan asiaa vastikemaksujen osalta tarkemmin.