× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Isännöinnin eettinen neuvosto

Isännöinnin eettisen neuvoston tehtävänä on antaa pyynnöstä lausuntoja siitä, onko tietty isännöintialan ammattimainen toimija menetellyt isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti. Eettinen neuvosto aloitti toimintansa Keskuskauppakamarin yhteydessä 1.1.2024.

Mikäli neuvosto toteaa, että tapauksessa on toimittu Isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti, seuraamuksena on joko huomautus, varoitus, erottaminen Isännöintiliitosta tai auktorisoinnin menetys. Kaikki tapaukset julkaistaan ja varoituksen sekä erottamisen tai auktorisoinnin menetyksen osalta julkaistaan myös kyseisen yrityksen nimi.

Kuka ja kenestä voi lausuntoa pyytää?

Lausuntoa voidaan pyytää Isännöintiliiton jäsenyrityksestä, Isännöinnin auktorisointi ISA ry:n auktorisoimasta toimijasta tai muusta isännöintialan ammattimaisesta toimijasta, joka on isännöintisopimuksessa sitoutunut noudattamaan isännöinnin eettisiä ohjeita.

Lausuntopyynnön voi tehdä isännöinnin asiakasyhteisö hallituksen päätöksen mukaisesti, Isännöintiliitto tai sen yritysjäsen tai jäsenyhdistys, Isännöinnin Auktorisointi ISA ry tai sen auktorisoima toimija tai Kiinteistöliitto taikka sen jäsenyhdistys tai jäsenyhdistyksen jäsen.Lausuntopyynnöt ovat maksullisia.

Isännöintialan ammattimainen toimija voi lisäksi pyytää neuvostolta luottamuksellista ennakkolausuntoa suunnitellun menettelyn isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö on myös maksullinen.

Lausuntopyyntö on perusteltava ja se tehdään sähköisellä lomakkeella. Neuvosto soveltaa Isännöinnin eettisiä ohjeita. Lausuntopyyntömenettelyssä ei esimerkiksi ratkaista vahingonkorvausoikeudellisia kysymyksiä tai muita kuin eettisiin ohjeisiin liittyviä asioita.

Siirry Isännöinnin eettisen neuvoston sivustolle klikkaamalla tästä!