Kotisi asialla

Kiinteistöliitto palvelee jäseniään vaikuttamalla yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja valvomalla koko kiinteistöalan etuja. Liitto seuraa kiinteistöihin ja asumiseen kohdistuvien verojen ja maksujen kehitystä sekä lainsäädännön toimivuutta valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Esimerkiksi kunnallisilla tariffeilla ja päätöksillä on huomattava vaikutus asumisen ja kiinteistönpidon kustannuksiin.

Kansainvälinen edunvalvonta

Asunto- ja kiinteistöalan kansainvälisen edunvalvonnan merkitys on korostunut Euroopan unionin toiminnan ja säädöksien ulottuessa yhä enemmän kiinteistöalalle. Kiinteistöliitto on International Union of Property Owners (UIPI) jäsen osallistuen aktiivisesti sen toimintaan.

Eurooppalaisen edunvalvonnan työlistalla ovat olleet kiinteistöjen energiatehokkuuden parantaminen, rakennusten energiatehokkuusdirektiivin uudistaminen sekä rakennusten vedenkäytön tehokkuutta ja maaperän suojelua koskevan direktiivin valmistelu.

Vahvan eurooppalaisen yhteistyön lisäksi Kiinteistöliitolla on kiinteät yhteydet Pohjoismaiden veljesjärjestöihin. Liitto on mukana myös useissa kansainvälisissä tutkimus- ja kehityshankkeissa.