Jopa 70 % suomalaisista kotitalouksista on vapaasti kopioitavissa oleva avainjärjestelmä

Julkaistu: 09.01.2017

Abloyn tilastojen mukaan jopa 70% suomalaisista kotitalouksista on vapaasti kopioitavissa oleva avainjärjestelmä. Taloyhtiön vastuulla on huolehtia kiinteistön lukitusjärjestelmästä, ja tarvittaessa uusia lukitusjärjestelmä vastaamaan nykyajan vaatimuksia.

Taloyhtiön roolina on huolehtia, että avainturvallisuudella ehkäistään esimerkiksi asuntomurtoja. Avaimet ja lukot muodostavat lukitusjärjestelmän, joka on taloyhtiön vastuulla.

"Yhtiön tulee huoltaa lukitusjärjestelmää säännöllisesti", Kiinteistöliiton lakimies Kaisu Terkki muistuttaa. Terkki on huolissaan Abloyn tilastotiedoista, joiden mukaan jopa 70% suomalaisten kotitalouksien avaimista on vapaasti kopioitavissa.

"Taloyhtiön tulisi pitää huolta, että sen lukitusjärjestelmä on riittävän moderni ja mahdollisimman turvallinen", Terkki huomauttaa.

Remontit ja huoltoyhtiön pääsy taloon huomioitava

Remonttien aikana lukitusturvallisuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota. "Urakan ajaksi pitää määritellä lukituksesta vastaava henkilö. Hän pitää kirjaa siitä, mitä avaimia on luovutettu millekin toimijalle, ja huolehtii avainten palauttamisesta urakan päättyessä", Kaisu Terkki muistuttaa.

Toimivalla lukituksella taloyhtiö vähentää murtojen riskiä, mutta turvaa myös huoltoyhtiön ja pelastusviranomaisten pääsyn taloon tarvittaessa. Kun esimerkiksi nettiyhteys katkeaa, olisi taloyhtiön avainten syytä olla helposti saatavilla teleoperaattoria varten. Tätä varten luotu standardeja avainten säilyttämiseen, kuten KTL1 (Kiinteistön teletilojen lukitus) -lukitusjärjestelmä.

Kun lukitusjärjestelmä on kunnossa, vastuu siirtyy asukkaalle. Asukas on todellisessa avainroolissa: "Muista lukita ovet, säilytä avaimia huolellisesti ja mieti, kenelle lainaat avaimia", Terkki listaa.

Median haastattelupyynnöt:

Kiinteistöliitto, lakimies Kaisu Terkki, p. 050 590 1278, kaisu.terkki@kiinteistoliitto.fi
Abloy Oy, avainasiakaspäällikkö Jani Piippo, p. 040 487 2200, jani.piippo@abloy.com
Lisätietoa Hämeenlinnan tapahtumasta: Kiinteistöliitto Kanta-Häme, toiminnanjohtaja Mikko Rousi, p. 0400 483 383, mikko.rousi@kiinteistoliitto.fi

Katso video lukitusturvallisuudesta