Asunto-osakkeet digitaaliseen muotoon vuonna 2019

Julkaistu: 05.05.2017

Sähköisen asunto-osakerekisterin rakentaminen on käynnistynyt ASREK-hankkeessa. Uuteen rekisteriin tallennetaan asunto-osakkeilla hallittavia huoneistoja koskevat tiedot ja omistajamerkinnät.

Uusi sähköinen rekisteri kokoaa asunto-omaisuuden omistustiedot. Rekisteriä myös hyödynnetään uusissa asumiseen liittyvissä digitaalisissa palveluissa, kuten asunto-osakkeiden sähköisessä omistuksen siirrossa ja panttauksessa.

Tavoitteena on, että vuoden 2019 alusta alkaen uusille perustettaville asunto-osakeyhtiöille ei enää paineta osakekirjoja vaan omistus ja hallintaoikeus merkitään sähköiseen rekisteriin. Vanhojen asunto-osakeyhtiöiden huoneisto-, osake- ja osakastiedot siirtyvät rekisteriin vaiheittain vuodesta 2019 alkaen.

ASREK-hanke edustaa julkisten palvelujen digitalisointia, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista. Sen käytännön toteutuksesta vastaa Maanmittauslaitos yhdessä Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon ja Väestörekisterikeskuksen kanssa.

Kiinteistöliitossa ASREK-hankkeesta antavat lisätietoja toimitusjohtaja Harri Hiltunen ja vanhempi lakiasiantuntija Virpi Hienonen.

Lähde: Maanmittauslaitos