Sähköautojen latauspistepakko tuo vaikeuksia pienille taloyhtiöille

Julkaistu: 19.03.2020

Kiinteistöliitto kantaa huolta hallituksen esityksestä sähköautojen latauspistepakon ulottamisesta koskemaan kaikkia yli neljä autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä. Hallitus antoi torstaina eduskunnalle sähköautojen latauspisteitä koskevan lakiesityksensä, joka sisältää alkuperäiseen EU-direktiiviin verrattuna huomattavia lisäkiristyksiä taloyhtiöiden velvoitteisiin.

Suomenkin EU:ssa hyväksymän rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaan velvollisuus latauspistevalmiuden rakentamiseen merkittävien korjaushankkeiden yhteydessä koskee kaikkia yli kymmenen autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä. Tämänkokoisia ja suurempia taloyhtiöitä on Suomessa noin 39 000, ja niissä yhteensä noin 1,4 miljoonaa autopaikkaa. Hallituksen esitys ulottaa velvoitteet koskemaan jo neljän autopaikan taloyhtiöitä tuo sääntelyn piiriin peräti noin 30 000 taloyhtiötä lisää, mutta yhtiöiden pienen koon vuoksi vain 20 prosenttia autopaikkoja lisää.

Kiinteistöliitto pyytää vakavasti huomioimaan erityisesti pienten taloyhtiöiden edellytykset vastata kiristyviin velvoitteisiin aikana, jolloin osalla taloyhtiöistä on muutoinkin vaikeuksia saada rahoitusta välttämättömiin korjaushankkeisiinsa. Pieniä taloyhtiöitä sijaitsee myös kasvukeskusten ulkopuolella, missä sähköautojen latauspisteille ei ole vielä näköpiirissä erityisen suurta tarvetta.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen on tärkeä tavoite, jonka edistämisessä olemme mielellämme mukana. Sähköautojen latauspistepakko tässä laajuudessa toteutettuna ei kuitenkaan kestävällä tavalla edistä tavoitetta, vaan saattaa jopa vesittää taloyhtiöiden mahdollisuuksia toteuttaa muita energiatehokkuuden parantamiseen tähtääviä korjaushankkeita”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Kiinteistöliitto kantaa huolta latauspistepakon vaikutuksista myös vuokra-asumiseen esimerkiksi kuntien omistamissa vuokrataloyhtiöissä. Latauspistevalmiuden toteuttaminen lisää vuokranantajan kustannuksia, jotka väistämättä päätyvät myös vuokralaisen maksettaviksi kohonneina vuokrakustannuksina.

Hallituksen esityksessä myös hyvää

Hallitus karsi lausuntokierroksella saamansa palautteen myötä lakiesityksestään asukkaalle kaavaillun mahdollisuuden vaatia latauspisteen rakentamista sen jälkeen, kun taloyhtiö on toteuttanut pysäköintipaikkojen latauspistevalmiuden. Kiinteistöliitto piti alkuperäistä kirjausta erittäin ongelmallisena esimerkiksi osakkaiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja on siksi tyytyväinen hallituksen päätökseen luopua tällaisesta esityksestä.

Kiinteistöliiton lausunto Hallituksen esityksestä sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä

Lisätiedot medialle:

Harri Hiltunen, toimitusjohtaja