Kiinteistöliitto kannattaa mahdollisuutta lykätä varsinaisia yhtiökokouksia

Julkaistu: 03.04.2020

Kiinteistöliitto pitää erittäin hyvänä sitä, että oikeusministeriössä valmistellaan lainsäädäntöä, joka antaisi taloyhtiöille mahdollisuuden lykätä varsinaisten yhtiökokousten pitoa yli määräajan. Oikeusministeriön 3.4.2020 julkaiseman tiedotteen mukaan lakimuutoksella on tarkoitus helpottaa myös kokousten järjestämistä etäosallistumisen ja valtuutusten avulla.

Kiinteistöliitto pitää ajallista joustoa erittäin tervetulleena.

”Vaikka taloyhtiöillä on keinoja rajoittaa yhtiökokoukseen osallistuvien määrää esimerkiksi valtuutuksia tai etäosallistumista hyödyntämällä, etenkin isoilla yhtiöillä on silti haasteita rajoittaa kokoontuvien määrää ”, Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Hupli perustelee.

Myös etäosallistumismahdollisuuksia tulisi lakimuutoksella vahvistaa. Kiinteistöliitto ehdottaa väliaikaista poikkeamista asunto-osakeyhtiölaista niin, että etäosallistuminen yhtiökokoukseen voitaisiin hallituksen päätöksellä sallia, vaikka taloyhtiön omiin yhtiöjärjestysmääräyksiin olisi kirjattu muuta.

Kiinteistöliitto esittää harkittavaksi myös muutosta, joka mahdollistaisi yhtiökokouksen järjestämisen hallituksen päätöksellä pelkästään etäkokouksena niin, että kaikki osakkaat ilmoittaisivat kantansa asioihin etukäteen esimerkiksi postitse. Tämä menettely on kaikille osakkaille mahdollinen, ja siten yhdenvertaisuus toteutuu.

”Lukuisissa taloyhtiöissä on lähdetty kokeilemaan etäpäätöksentekoa niin hallitustyöskentelyssä kuin yhtiökokoustenkin kohdalla. Tämä kehitys on taloyhtiökentällä erittäin tervetullutta ja toivomme, että lisämääräajasta huolimatta taloyhtiöissä lähdettäisiin ennakkoluulottomasti kokeilemaan uudenlaisia työskentelytapoja silloin, kun se on mahdollista”, Jenni Hupli sanoo.

Lisätiedot medialle:

Jenni Hupli, päälakimies