Kotivakuutus kuntoon ennen kesälomamatkaa

Julkaistu: 17.06.2020

Ennen kesälomareissua kannattaa varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa ja kattaa myös esimerkiksi varkaudesta tai murrosta aiheutuneet vahingot irtaimistolle. Jos murtovaras vierailee kotona, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista, mutta huoneiston sisäpuolelle tulleista vahingoista vastaa osakas itse.

Vaikka koronavirus vähentää ainakin ulkomaille suuntautuvaa kesälomamatkailua, monen koti jää kesällä kuitenkin pitkiksi ajoiksi tyhjilleen. Poissaolon ajaksi koti kannattaa jättää mahdollisimman asutun näköiseksi, eikä viestiä poissaolosta esimerkiksi vetämällä verhot kiinni. Ikkunat on kuitenkin syytä sulkea huolella.

”Vaikka verhot onkin syytä jättää matkan ajaksi auki, ikkunan eteen näkösälle ei tietenkään kannata jättää mitään arvoesineitä varkaita houkuttelemaan”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Suljettujen verhojen lisäksi pursuava postiluukku on varkaille merkki siitä, että huoneisto on jäänyt tyhjilleen. Sen vuoksi postinjakelu kannattaa lomamatkan ajaksi keskeyttää tai pyytää esimerkiksi luotettavaa naapuria tyhjentämään postit. Muutenkin luottonaapurille kannattaa kertoa poissaolosta, jotta tämä tietää pitää huoneistoa silmällä.

”Sosiaalisessa mediassa sen sijaan ei kannata ainakaan julkisesti kertoa, että koti on jäänyt tyhjilleen”, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Matkan ajaksi kotiovi laitetaan takalukkoon, eikä vara-avaimia pidä jättää piilopaikkoihin oven lähettyville.

”Jos asunnossa on itse asennettu varmuuslukko, sen avain pitää muistaa toimittaa taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on poissaolon aikana pakko päästä esimerkiksi putkirikon takia”, Pynnönen sanoo.

Lisätiedot:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies