Kenen vastuulla on kylpyhuoneen saumojen ja silikonien uusiminen?

17.5.2022

Huoneiston osakas huomaa kylpyhuoneessaan puutteita laattasaumoissa ja silikonitkin ovat osittain kuluneet. Osakas ilmoittaa asiasta isännöitsijälle ja kysyy, voisiko huolto tulla korjaamaan saumat ja laittamaan uudet silikonit. Miten asiassa tulisi menetellä?

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakas vastaa huoneiston sisäosien kunnossapidosta. Pinnoitemateriaalit, kuten laatoitus kylpyhuoneessa ja laattasaumat sekä silikonit, ovat huoneiston sisäosaa. Näin ollen niiden korjaus kuuluu osakkaan vastuulle. Lain mukaan taloyhtiö vastaa huoneiston sisäosien korjaamisesta silloin, jos sisäosat vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi. Nyt käsillä olevassa tapauksessa laattasaumat ja silikonit ovat ajan myötä kuluneet, joten osakas vastaa niiden uusimisesta ja uusimisesta aiheutuvista kustannuksista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että saumoja uusittaessa vesieriste ei rikkoudu. Näin ollen onkin suositeltavaa jättää työ ammattilaisen tehtäväksi. Jos osakas tilaa työn taloyhtiön käyttämältä huoltoyhtiöltä, tulee lasku osoittaa osakkaalle.

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies