Kesän muistilista

9.7.2020

Kesälomien alkaessa elämä taloyhtiöissä hiljenee osakkaiden lähtiessä pidemmille lomareissuille ja mökkeilemään. Kun huoneisto jätetään pidemmäksi ajaksi tyhjilleen, kannattaa osakkaan huomioida muutamia perusasioita, ettei lomalta paluu päättyisi ikävää yllätykseen.

Ensinnäkin, kun huoneisto on pidemmän aikaa, kuten koko kesän, tyhjillään, on taloyhtiön osakkaan järjestettävä huoneiston kunnon asianmukainen valvonta. Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää osakkaalta huoneiston huolellista hoitoa, joka pitää sisällään mm. huoneiston kunnon seurannan. Huoneiston kunnon seurannan lisäksi osakas on velvollinen ilmoittamaan yhtiölle yhtiön korjausvastuulla olevista vioista. Pidemmän poissaolon aikana osakkaan kannattaa pyytää esimerkiksi jotakuta läheistään tarkastamaan huoneiston kunto tasaisin väliajoin. Siihen, kuinka usein huoneiston kuntoa täytyy käydä tarkastamassa poissaolon aikana, vaikuttavat huoneiston kunto, ikä ja varustelu. Pidemmän poissaolon aikana on myös hyvä huolehtia veden laskemisesta kaikkiin vesipisteisiin, jotta vältytään ikävältä viemärinhajulta. Ennen asunnosta lähtöä on myös hyvä muistaa kääntää astian- ja pyykinpesukoneiden vesihanat kiinni sekä kytkeä sähkölaitteet pois päältä.

Toiseksi on hyvä muistaa, ettei lomailu muualla vapauta osakasta vastikkeenmaksuvelvollisuudesta. Myös lomakuukausina yhtiölle syntyy vastikevaroin katettavia kuluja, joiden maksamisesta tulee huolehtia ajallaan välttyäkseen ikäviltä yhteydenotoilta. Vastaavasti myös vesimaksujen maksaminen tulee hoitaa asianmukaisesti, vaikka koko kesän viettäisikin mökkeilemässä.

Näillä sanoilla Kiinteistöliiton lakitiimi toivottaa kaikille oikein mukavaa ja turvallista loma-aikaa!

Tiina Räsänen ja Johanna Ylä-Mononen

Kirjoittajat ovat Kiinteistöliiton lakimiehiä