Lisätilaa polkupyörille taloyhtiössä

14.6.2019

Kevään ja kesän aikana tulee usein talkoiden yhteydessä keskusteluun pyörävaraston siivous ja pyörätilojen riittävyys. Osakkaat omistavat nykyään enenevissä määrin polkupyöriä varsinkin kaupunkialueilla. Osakkaat voivat omistaa useampia pyöriä eri tarkoituksiin, voi olla sähköpyöriä, laatikkopyöriä ja kilpapyöriä sekä fatbikeja. Myös yhteiskunnassa pyöräilyn edistämiseen panostetaan entistä enemmän. Tämä kaikki vaikuttaa myös taloyhtiöiden pyöräsäilytystarpeeseen.

Uusia säilytystiloja

Mikäli yhtiössä ei ole tarpeeksi pyöräsäilytystilaa, kannattaa yhtiön ensin selvittää nykyisten pyöräsäilytystilojen käyttöaste ja mahdollisuudet tilankäytön tehostamiseen esimerkiksi siivoamalla ja poistamalla varastosta esineet, joiden säilytykseen tilat eivät ole tarkoitettu tai tehdä pyöräsäilytystä tehostavia ratkaisuja, kuten hyödyntää erilaisia telinevaihtoehtoja. Kokonaan uutta tilaa voidaan saada esimerkiksi ottamalla käyttöön yhtiön muussa käytössä olevia tiloja, jotka ovat ajan saatossa jääneet vähäiselle käytölle, kuten kylmäkellari tai kerhohuone. Tällaisten muussa käytössä olleiden tilojen muuttaminen pyöräsäilytykseen on hyvä päättää yhtiökokouksessa. Samalla on syytä päivittää yhtiöjärjestystä, jotta se vastaa uutta käyttötarkoitusta. Hyviä hetkiä uusien pysäköinti­- ja säilytystilojen suunnittelemiselle ovat yhtiön muut korjaushankkeet, kuten linjasaneeraus tai piharemontti.

Pyörävaraston siivous ja hylättyjen pyörien poistaminen

Pyöräsäilytykseen liittyy myös hylättyjen pyörien siivoaminen. Taloyhtiö voi esimerkiksi myydä, lahjoittaa tai toimittaa pyörät, joille omistajaa ei löydy, kierrätykseen. Ennen hylättyjen pyörien kierrättämistä tai myymistä tulee kuitenkin varmistua siitä, että pyörä on todella hylätty. Erityisesti arvokkaat pyörät tai pyörät, joissa on jälkiä varastamisesta, tulee ilmoittaa poliisille, jonka tehtäviin kuuluu viime kädessä pyörän omistajan selvittäminen. Hylättyjä pyöriä poistettaessa on aina olemassa pieni riski, että joku vaatii myöhemmin omaisuuttaan takaisin tai pyytää korvausta hävitetystä pyörästä. Tällaisten tilanteiden varalta on hyvä luetteloida ja valokuvata pyörät ennen kuin niistä hankkiudutaan eroon. Jos polkupyörä on todellisuudessa ollut niin huonossa kunnossa, ettei sillä enää juurikaan ole rahallista arvoa, ei mahdollinen korvausvastuukaan voine kovin suureksi muodostua.

Pyöräpysäköinnin käytettävyys ja siisteys voi parantua jo sillä, että asukkaita ohjeistetaan tarkemmin siitä, miten pyöriä tulee säilyttää ja mitä pyörävarastossa saa säilyttää.

Motiva Oy on julkaissut Pyörällä koko talo -Oppaan, jonka valmistelussa myös Kiinteistöliitto on ollut mukana.

Laura Lithenius

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies