× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4 Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Tuoko hyvitys euroja osakkaan kukkaroon?

11.4.2014

Osakkaat osallistuvat yhtiön kuluihin yhtiöjärjestyksestä ilmenevän vastikeperusteen mukaisesti. Tietyissä tapauksissa yhtiökokouksen päätöksellä voidaan kuitenkin muuttaa maksuvelvollisuutta. Yksi lain suomista poikkeusmahdollisuuksista on ns. hyvitys. Hyvityksellä tarkoitetaan osakkaan mahdollisuutta saada alennusta vastikkeenmaksuvelvollisuudesta, mikäli hän on tehnyt huoneistossaan aiemmin työn, joka vähentää yhtiölle tulevia kustannuksia yhtiön uudistuksessa tai kunnossapitotyössä.

Kentältä saadun palautteen kannalta vaikuttaa kovasti siltä, että hyvityksen mahdollisuudesta ollaan kiinnostuneita, mutta sen soveltaminen käytännössä on epäselvää. Hyvityksen edellytyksenä on se, että osakas on aikaisemmin suorittanut työn, jota yhtiö voi hyödyntää hankkeessaan. Yhtiön remonttikustannukset vähenevät, kun osakas on esimerkiksi asentanut kustannuksellaan parvekelasit ja yhtiön hankkeessa kymmenten parvekelasien sijaan joudutaankin asentamaan ainoastaan yhdeksät lasit.

Yleisin hyvitystä koskeva harhaluulo lienee se, että yhtiö maksaisi osakkaalle korvausta tämän aiemmin suorittamasta työstä. Kyse on kuitenkin osakkaan vastikkeenmaksuvelvollisuuden alennuksesta eikä rahaliikenteestä taloyhtiöltä osakkaalle päin. Hyvitystä laskettaessa otetaan huomioon yhtiölle tuleva todellinen säästö ikävähennykset huomioiden ja osakkeenomistajan vastikeperusteen mukainen maksuvelvollisuus. Hyvityksen määrä on pienempi näistä. Mikäli osakkaan maksuosuus kyseisestä hankkeesta on hyvin pieni, voidaan olla tilanteessa, jossa osakas hyvityksen perusteella vapautetaan kokonaan kyseisen hankkeen maksamisesta. Maksuvelvollisuus rajaa toisaalta myös hyvityksen enimmäismäärän. Osakkaalle ei makseta "väliä", vaikka hänen työnsä aiheuttaisikin yhtiölle suuremman säästön, kuin mitä hänen maksuvelvollisuutensa on. Hyvityksen kannalta ei ole merkitystä sillä, paljonko osakas on itse aikoinaan laittanut remonttiinsa rahaa. Kyse ei ole siten osakkaan aikaisemmin tekemän remontin rahoituksesta, vaan osakkaan maksuvelvollisuuden pienentämisestä sillä perusteella, että hän on jo aikaisemmin kantanut kortensa kekoon.

Marja Pakarinen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies