Kannattaako grillaus kieltää taloyhtiössä?

Kesän kynnyksellä moni kaivaa grillin esiin ja nauttii kesäkeittiön herkuista omalla parvekkeellaan tai terassillaan. Kiinteistöliiton lakimiehet saavat runsaasti puheluita parvekegrillaamisen pelisäännöistä. Osa taloyhtiöiden osakkaista kokee grillaamisen niin häiritsevänä, että haluaisi kokonaan kieltää sen. Kiinteistöliitto ei kuitenkaan suosittele grillauskieltoa ratkaisuksi asiaan.

Laki ei kiellä grillaamista. Taloyhtiössä voidaan laatia omat yhtiökohtaiset järjestysmääräykset, joiden tarkoituksena on nimensä mukaisesti turvata taloyhtiön järjestystä ja luoda asumiselle viihtyisät puitteet. Säännöt eivät kuitenkaan saa rajoittaa normaalia asumista. Kerrostaloyhtiöiden järjestysmääräyksissä voikin lukea, että parvekkeella grillaaminen on kielletty. Tällaisessa kiellossa on ongelmana on kuitenkin sen valvominen, sekä se, minkälaisia seurauksia kiellon rikkomisella voi olla.

Grillaaminen kuuluu normaaliin elämään. Huoneiston hallintaanotto on niin järeä toimenpide, että järjestysmääräyksessä olevan grillaamiskiellon rikkominen jää yleensä vaille oikeusvaikutusta, mikäli grillaaminen tehdään paloturvallisesti. Sen vuoksi parvekegrillaamista ei kannata kieltää kokonaan yhtiön järjestysmääräyksissä.

Tärkein grillaamiseen liittyvä seikka onkin paloturvallisuus. Myös paikallinen pelastuslaitos on voinut antaa grillausta koskevia tarkempia suosituksia. Sen lisäksi grillatessa kannattaa huomioida naapurit niin, ettei ruuanlaitosta aiheudu toisille tarpeetonta haittaa tai häiriötä. Lue lisää paloturvallisuudesta.

Vinkit paloturvalliseen grillaamiseen:

• Käytä parvekkeella vain sähkö- tai kaasugrilliä, ei hiiligrilliä.
  • Älä jätä kuumaa grilliä valvomatta.
  • Noudata turvallisuusetäisyyksiä ja muista, että erityisesti puiset materiaalit ovat tulenarkoja.
  • Pidä sammutusvälineistöä, kuten sammutuspeitettä, käden ulottuvilla.

10 kysymystä parvekegrillauksesta

Grillaaminen ja kaasugrillin säilyttämien taloyhtiössä