× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Grillaaminen kuuluu kesään

27.4.2015

Grillaaminen kuuluu olennaisena osana suomalaiseen kesään. Omakotitalon tai kesämökin pihalla tämä ruuanlaittotapa ja harrastus saa lähinnä naapureilla veden kielelle, mutta taloyhtiössä se sen sijaan saattaa herättää ristiriitaisempia tunteita. Nyt vappuviikkona herää monessa taloyhtiössä keskustelut siitä, onko takapihalla tai parvekkeella grillaaminen sallittua.

Mikään laki ei kiellä grillaamista takapihalla tai parvekkeella, mutta grillaamista on saatettu kieltää taloyhtiön järjestyssäännöissä, milloin kieltoa pitää noudattaa. Järjestyssäännöillä
turvataan nimensä mukaisesti taloyhtiön järjestystä ja pyritään luomaan asumiselle viihtyisät puitteet. Sääntöjen on kuitenkin oltava sellaisia, etteivät ne rajoita normaalia asumista. Näin ollen kohtuuttomia tai mielivaltaisia sääntöjä ei voida laatia tai ne jäävät vaille vaikutusta.

Grillauskiellossa on näin ollen ongelma: miten kiellon rikkomisesta voidaan rangaista? On erittäin epätodennäköistä, että tuomioistuin hyväksyisi huoneiston hallintaanoton sillä perusteella, että asukas paloturvallisuusmääräyksiä rikkomatta tai selkeää haittaa aiheuttamatta pelkästään grillaamalla rikkoisi järjestyssäännöt. Sen vuoksi parvekegrillaamista koskevaa kieltoa ei kannatakaan ottaa niin yksioikoisesti ja ilman parempia perusteluja yhtiön järjestyssääntöihin.

Kieltämisen sijaan tulisikin kiinnittää huomiota siihen, ettei paloturvallisuus vaarannu tai ruuanlaitosta aiheudu selkeää haittaa tai häiriötä ympäristölle. Kerros- ja rivitaloissa on jo rakennuksen muodon, materiaalien ja sijainnin vuoksi huomattavia eroja, samoin on grilleissäkin, joten grillaajan on varmistettava paloturvallisuus tapauskohtaisesti. Kun paloturvallisuudesta huolehditaan, taloyhtiössä voidaan säilyttää kesämieli ja ilman kieltojakin pyrkiä huomioimaan naapurit.

Huomioitava on kuitenkin, että mikäli pelastusviranomainen on kieltänyt parvekegrillauksen jollakin paikkakunnalla, tällöin kieltoa on luonnollisesti noudatettava.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies