Hakkeri online

8.10.2018

Eriasteisista tietomurroista ja verkkorikollisuudesta on tullut jo arkipäiväinen ilmiö. Tietomurron kohteeksi ovat joutuneet jopa toimijat, joiden tietoturvan taso on huippuluokkaa. Meitä kansalaisia muistutetaan säännöllisesti siitä, kuinka pidetään salasanat ja tunnukset vain omassa tiedossa, panostetaan riittävän monimutkaisiin salasanoihin ja toisaalta, huolehditaan siitä, ettei samaa salasanaa käytettäisi useassa palvelussa. Mitä taloyhtiöissä voidaan tehdä?

Erittäin tärkeä taloyhtiön vaikutuspiiriin kuuluva asia on yhteisten teletilojen lukitusturvallisuus. Rakennuksen omistaja on vastuussa yhteisten teletilojen lukituksesta ja tietoturvallisuudesta. Viestintäviraston määräys kiinteistön sisäjohtoverkosta (65C/2018 M) sisältää yleiset vaatimukset rakennusten teletilojen lukitukselle. Määräystä täydentää ensisijaisesti asuinkiinteistön omistajille tarkoitettu Viestintäviraston suositus Kiinteistöjen laitetilojen lukituksesta (306/2015 S).

Valtakunnalliset teleoperaattorit, Yrityssuojeluyhdistys ry, Viestintävirasto, Finanssiala ry, Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Suomen Turvaurakoitsijaliitto, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry ja Abloy Oy ovat sopineet valtakunnallisesti yhteisestä teletilojen sarjasta KTL1E, jolla uudet ja saneerattavat tilat sarjoitetaan. Toki sarjoitus on mahdollista muissakin tilanteissa, ihan vain tietoturvallisuuden parantamiseksi.

KTL1E- lukitusjärjestelmä on suosituksen mukainen tapa lukita kiinteistöjen tekniset teletilat, sekä reittiavaimille tarkoitetut avainsäilöt. KTL1-lukitusjärjestelmässä käytetään ABLOY® PROTEC-avainjärjestelmää ja KTL1E-järjestelmässä ABLOY® PROTEC CLIQ -teknologiaa. Sille on ominaista keskitetty avainpalvelu tehtaalta käsin sekä turvallinen avainhallinta.

Toimivat tietoliikennepalvelut ovat osa hyvää asumista. Teletilojen lukitusturvallisuus turvaa perustuslaissa turvattua viestintäsalaisuutta. Mitä KTL1E-järjestelmään tulee, tuo se myös kustannussäästöjä. Järjestelmä mahdollistaa operaattoreiden ja urakoitsijoiden pääsyn ilman odotusaikoja ja kiinteistönhuollolta tilattavaa ovenavauspalvelua teletiloihin.

Lisätietoa KTL1E-järjestelmästä

Jenni Hupli