Hallituksen kokous - valtuutetun ja avustajan osallistuminen?

5.9.2014

Osakkaalla on oikeus käyttää yhtiökokouksessa valtuutettua, mutta onko sama mahdollista hallituksen kokouksessa? Entä voiko hallituksen jäsen tuoda avustajan hallituksen kokoukseen?

Yhtiökokouksessa osakkeenomistajalla on oikeus käyttää valtuutettua, joka edustaa osakasta yhtiökokouksessa. Lisäksi asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaalla ja valtuutetulla on oikeus käyttää avustajaa yhtiökokouksessa. Valtuutetulla tai osakkaalla voi olla kuitenkin vain yksi avustaja.

Hallituksen kokouksessa tilanne on toinen. Hallituksen jäsenen läsnäolo-oikeus kokouksessa on henkilökohtainen, joten jäsenellä ei ole oikeutta osallistua hallituksen kokoukseen asiamiehen välityksellä. Varsinaisen jäsenen tilalle tulee varajäsen, mikäli yhtiökokous on sellaisen valinnut. Myöskään avustajan käyttö hallituksen kokouksessa ei ole asunto-osakeyhtiölaissa säädetty oikeus. Hallitus voi kuitenkin poikkeuksellisesti päättää, että jäsenet saavat käyttää avustajaa kokouksessa tai hallitus voi päättää esimerkiksi asiantuntijan kuulemisesta kokouksessaan.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies