Huomio taloyhtiön teletiloihin

1.3.2019

Kenellä on pääsy taloyhtiönne yhteisiin teletiloihin? Tästä kannattaa olla selvillä, sillä teletiloissa on usean liittymänhaltijan liittymiin kuuluvien johtojen kytkentäpaikkoja ja näihin liittymiin kuuluvia telelaitteita. Huolimattomuus lukitusturvallisuudessa voi johtaa ilkivaltaan, tietoturvariskeihin ja jopa vakoiluohjelman asentamiseen.

Teletiloja ovat mm. talojakamot, alijakamot, kerrosjakamot, vaihdehuoneet ja muut vastaavat tilat ja laitekaapit. Taloyhtiöllä on vastuu teletilojensa lukituksesta ja tietoturvallisuudesta. Taloyhtiöllä on kiinteistönomistajana velvollisuus huolehtia siitä, että esimerkiksi teleoperattorin edustaja tai sähkö- ja teleurakoitsija pääsevät teletilaan esteettömästi. Toisaalta asiattomien pääsy kyseisiin tiloihin on estettävä. Taloyhtiössä onkin suositeltavaa tarkastaa teletilojen lukitusturvallisuus ja avainhallinta.

Viestintävirasto ja Finanssiala (FA) suosittelevat teletilojen lukkojen vaihtamista yhteiseen valtakunnalliseen sarjaan eli KTL1E -lukitusjärjestelmään, jota ylläpitää Yrityssuojeluyhdistys ry. Järjestelmä on etähallittava ja jokaisesta avaimen käyttökerrasta tallentuu tieto kulkurekisteriin. Kadonneen avaimen poistaminen ja uuden avaimen lisääminen on vaivatonta eikä vaadi uudelleensarjoitusta.

Käytännössä järjestelmä toimii siten, että esimerkiksi teleurakoitsija avaa KTL1E -järjestelmän ABLOY®PROTECTC2 CLIQ -avaimella seinään sijoitetun avainsäilön, jossa on taloyhtiön reittiavain. Reittiavaimella teleurakoitsija pääsee talojakomolle, jonka ovessa on jälleen KTL1E -avaimella avattava ABLOY®PROTECTC2 CLIQ -lukko.

Katso video KTL1E -lukitusjärjestelmästä

Minna Anttila