× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Innokas voi ehdottaa itseään hallituksen jäseneksi

18.2.2019

Viime viikolla neuvontaan tuli poikkeuksellinen kysymys siinä mielessä, että kun yleisesti hallitustyöskentelystä puhutaan, kysytään usein että ketä sinne hallitukseen voidaan valita. Pitääkö heidän olla vapaehtoisia ja pitääkö ennen valinta saada heiltä suostumus. Nyt kuitenkin kysyjää kiinnosti, saako itseään ehdottaa hallitukseen, jos on innokas lähtemään mukaan hallitustyöskentelyyn.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan yhtä hämmästynyt, kun kuulen kysymyksen siitä, että mitä jos hallitukseen ehdotetut eivät suostu hallitukseen. Tai mitä jos käy niin, ettei vapaehtoisia hallitukseen löydy ollenkaan. Itse lähden siitä, että on arvokasta saada olla mukana taloyhtiön hallitustyöskentelyssä ja toimia taloyhtiön parhaaksi.

Sen takia kysymys, saako itseään ehdottaa hallitukseen, tuli positiivisena muistutuksena siitä, että kyllä näitä innokkaitakin osallistujia löytyy. Ainahan ei ole niin, että tuntee kaikki muut yhtiön osakkaat tai että pääsisi etukäteen kertomaan, että mielellään olisi hallituksessa mukana. Voi olla että on vasta muuttanut taloyhtiöön, eikä tunne muita ennestään. Tai asia ei ole vaan muuten noussut esille.

Henkilö, jolla on äänioikeus (osakas tai osakkaan asiamies), on myös oikeus ehdottaa itseään hallitukseen. Henkilövaaleissa ei myöskään ikinä tarvita kannatusta ja itsensä äänestäminen on sallittua, mikäli asiasta äänestetään.

Ei ole siis estettä sille, että halukkaat ihmiset, jotka haluavat toimia hallituksen jäsenenä ja toimia taloyhtiön parhaaksi, ehdottaisivat itseään hallitukseen.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies