Isännöitsijäntodistus – yksi asuntokaupan tärkeimmistä asiakirjoista

14.12.2018

Neuvonnassa tulee aina välillä esiin kysymyksiä isännöitsijäntodistuksesta ja sen sisällöstä. Isännöitsijäntodistusta tarvitaan esimerkiksi asuntokauppaa tehdessä ja se on kieltämättä yksi asuntokaupan tärkeimmistä asiakirjoista. Sen sisällöstä säännellään asunto-osakeyhtiölaissa ja valtioneuvoston asetuksessa osakehuoneistojen pinta-alan mittaustavasta ja isännöitsijäntodistuksesta. Näissä säännöksissä on määräykset siitä, mitä isännöitsijätodistukseen on kirjattava ja mitä asiakirjoja siihen on liitettävä. Todistuksesta selviävät tärkeimmät tiedot huoneistosta, taloyhtiön historiasta, taloudellisesta tilasta, yhtiön rakennuksista ja niiden kunnosta sekä tehdyistä ja suunnitelluista korjauksista.

Isännöitsijäntodistuksen antaa taloyhtiön isännöitsijä. Mikäli yhtiöllä ei ole isännöitsijää tai tämä on esteellinen, on hallituksen puheenjohtaja velvollinen antamaan todistuksen. Todistuksen laatimisessa on syytä olla huolellinen, sillä yhtiö ja isännöitsijäntodistuksen antaja ovat vastuussa siitä, että todistuksessa ilmoitetut tiedot ovat oikein. Virheellisten tietojen antamisesta voi muodostua vahingonkorvausvastuu. Tyypillisimpiä vahingonkorvausvastuun muodostaneita virheitä ovat olleet puutteet huoneiston pinta-alassa tai lainaosuustiedoissa.

Asuntokaupoilla jokaisen ostotarjousta suunnittelevan tulisikin tutustua huolellisesti itse huoneiston lisäksi myös isännöitsijäntodistukseen ja sen liitteisiin. Tällöin ostaja pystyy huomioimaan tarjousta tehdessään yhtiön mahdollisesti suunnittelemista remonteista tulevaisuudessa aiheutuvat kustannukset tai esimerkiksi mahdolliset vastikerästit.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies