Katseet pyörävarastoon

19.5.2021

Polkupyöräily on kasvattanut suosiotaan erityisesti korona-aikana. Osakkaalla voi olla useita polkupyöriä erilaisiin tarkoituksiin. Taloyhtiön pyörävarastossa voi olla esimerkiksi sähköpyöriä, kilpapyöriä, fatbikeja, kuorma- ja laatikkopyöriä ja pienempiä lasten pyöriä. Varastossa voi lojua myös hylätyltä vaikuttavia pyöriä ja muuta tavaraa.

Polkupyörien säilytystiloihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä selkeä ja tehokas pyörien pysäköinnin järjestäminen parantaa tilan käytettävyyttä ja ehkäisee varkauksia. Tilan käyttöä voi tehostaa erilaisin pyöränkiinnitystelinein ja siivoamalla pyörävarastosta mahdolliset sinne kuulumattomat tavarat ja hylätyt pyörät. Hylättyjen pyörien osalta on syytä varmistaa, että kyseessä on todella hylätty pyörä. Etenkin arvokkaiden hylättyjen pyörien ja varastetuksi epäiltyjen pyörien osalta on syytä ottaa yhteyttä poliisiin.

Jos olemassa olevan pyörävaraston tilat eivät tehostamistoimista huolimatta riitä, voi yhtiössä olla mahdollista saada lisää pyörien säilytystilaa muussa käytössä olevasta yhtiön tilasta tai rakentamalla kokonaan uusi pyörävarasto. Muutos- tai rakennustöitä harkittaessa on kuitenkin ensin syytä ottaa yhteyttä kunnan rakennusvalvontaan ja selvittää kaavamääräykset ja hankkeen edellyttämät luvat. Jos muutos- tai rakennustyö on mahdollinen, on siitä syytä päättää yhtiökokouksessa ja päivittää yhtiöjärjestys vastaamaan tilojen muuttunutta käyttötarkoitusta.

On huomattava myös, että taloyhtiö vastaa tilojensa turvallisuudesta. Tämä on otettava huomioon myös pyörävaraston osalta. Esimerkiksi sähköpyörien lataamisen osalta on huomioitava, että sähköpyörän valvomattomaan lataamiseen voi liittyä paloturvallisuusriski. Jos taloyhtiö sallii sähköpyörän lataamisen pyörävarastossa, tulee osakkaita ohjeistaa turvalliseen lataamiseen. Lisätietoja sähköpyörien turvallisesta lataamisesta löytyy Tukesin verkkosivuilta.

Taloyhtiössä on myös mahdollista tarvittaessa laatia säännöt siitä, minkälaisia pyöriä pyörävarastossa säilytetään ja miten pyöriä säilytetään. Jos sääntöjä laaditaan, on ne suositeltavaa vahvistaa yhtiökokouksessa.

Kattavasti lisätietoa pyörien säilytystilojen järjestämisestä ja siivoamisesta löydät Pyörällä koko talo - Opas taloyhtiöille parempaan pyöräpysäköintiin

Minna Anttila

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies