Kuka maksaa vuokralaisen veden, entäpä saunamaksun?

20.3.2015

Aika ajoin neuvontaamme tulee kysymyksiä siitä, miten vuokralaisten maksulaiminlyöntejä voidaan periä osakkaalta. Kerrataanpa siis pääsäännöt.

Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta. Yhtiövastikkeen maksuperuste ilmenee yhtiöjärjestyksestä. Yhtiössä voi olla yksi tai useampia yhtiövastikkeita. Tyypillisesti yhtiövastike on jaettu hoito- ja pääomavastikkeeseen sekä vesimaksuun. Vastikkeista sekä niiden maksulaiminlyönneistä vastaa aina osakas. Vaikka osakas olisi vuokrasopimuksin velvoittanut vuokralaisensa maksamaan vesimaksun suoraan taloyhtiölle, on osakas taloyhtiöön päin vastuussa vesimaksun maksamisesta. Nähdäkseni onkin niin taloyhtiön kuin vuokranantajaosakkaan etu, että vuokralainen maksaa vesimaksun vuokranantajalle ja vuokranantaja huolehtii sen maksamisesta taloyhtiölle. Näin vuokranantaja saa heti tiedon vuokralaisen maksulaiminlyönneistä.

Osakkeenomistajalla ei lähtökohtaisesti ole vastuuta vuokralaisen käyttökorvausmaksuista, jotka eivät ole vastikeluonteisia ja joita ei ole rinnastettu vastikkeisiin (AOYL 3 luku 2 § 2 mom). Mikäli vuokralainen on siis tehnyt taloyhtiön kanssa sopimuksen autopaikan vuokraamisesta tai saunan käytöstä, ei näihin liittyviä vuokralaisen maksulaiminlyöntejä voida periä vuokranantajalta eli osakkaalta.

Maria Kulomäki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies