× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Minä hallituksessa uutena - mistä aloittaisin?

3.6.2016

Vilkkain yhtiökokousaika alkaa kevään osalta olla takanapäin. Taloyhtiöihin on taas valittu koko joukko innokkaita ja aktiivisia hallituksen jäseniä, joista osa on jo vanhoja konkareita ja osa uusia, toistaiseksi vielä kokemattomia tulokkaita. Mitä uuden hallituksen jäsenen kannattaisi ensi alkuun tehdä?

Uuden (ja toki vanhankin) hallituksen jäsenen tulee tuntea yhtiönsä taloudellinen, juridinen, hallinnollinen ja tekninen tilanne. Lisäksi on syytä olla selvillä hallituksen tehtävistä, roolista ja vastuusta. Mikäli hallituksessa on yhtä aikaa sekä kokeneita että uusia jäseniä, on asioista jo perillä olevien jäsenten velvollisuus informoida yhtiön tilanteesta myös uusia jäseniä. Mutta toki tulokkaalla on vastuunsa asioiden selvittämisessä myös itsenäisesti.

Heti toimikauden alussa on syytä käydä läpi yhtiön toiminnan kannalta merkittävimmät asiakirjat kuten yhtiöjärjestys, tilinpäätösasiakirjat, yhtiön sopimukset (kuten isännöinti-, huolto- ja vakuutussopimukset), pelastussuunnitelma sekä huoltokirja. Mikäli kyseiset asiakirjat ovat isännöitsijän säilytyksessä, on isännöitsijän syytä tuoda asiakirjat nähtäville, jotta uudet jäsenet voivat asiakirjoihin tutustua.

Asiakirjojen lisäksi on hyvä selailla asunto-osakeyhtiölakia ja vastuunjakotaulukkoa, vaikka lain täydellistä tuntemusta ei hallituksen jäseneltä luonnollisesti vaaditakaan. Oiva keino päästä lain kiemuroihin sisälle on, innostuksen riittäessä, lueskella aiheesta kirjoitettua alan kirjallisuutta (kuten erilaisia oppaita) sekä käydä esimerkiksi Kiinteistöliiton jäsenille tarjoamissa koulutustilaisuuksissa. Hallituksen jäsenen ei kuitenkaan tarvitse olla alan ammattilainen, vaan aito kiinnostus ja into riittävät tehtävän hoitamisessa.

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies