Mitä muutoksia huoneiston piha-alueella voi tehdä?

11.5.2021

Kesä on jo ovella ja elämä siirtymässä ulkoilmaan. Myös rivitalo- ja paritalopihoilla alkaa käydä vilske. Yksi haaveilee kukkaistutusten teosta ja toinen terassin rakentamisesta. Nyt onkin hyvä aika palautella mieliin, minkälaisia muutoksia osakas voi pihalla tehdä.

Huoneistoon liittyvä piha-alue on joko yhtiön tai osakkaan hallinnassa. Asian voi tarkistaa yhtiöjärjestyksestä. Ellei yhtiöjärjestyksessä ole mainintaa piha-alueista, ovat ne yhtiön hallinnassa.

Jos piha on yhtiön hallinnassa, osakas ei saa tehdä muutostöitä ilman yhtiön lupaa. Osakkaalla on kuitenkin käyttöoikeus pihaan. Käyttöoikeuteen kuuluu, että osakas saa tehdä pienimuotoisia istutuksia ja kalustaa pihaa. Suurempien rakennelmien, kuten terassin tai esimerkiksi puiden istuttamiseen, tarvitaan kuitenkin yhtiön lupa.

Jos taas piha on osakkaan hallinnassa, tulee osakkaan oikeutta muutostöihin arvioida asunto-osakeyhtiölain 5 luvun muutostyötä koskevien säännösten kautta. Vaikka piha olisi osakkaan hallinnassa, tulee osakkaan tehdä isommista muutoksista muutostyöilmoitus yhtiölle. Tällaisina muutoksina voidaan pitää esimerkiksi pihavarastojen ja muiden rakennelmien pystyttämistä sekä puiden istuttamista. Yhtiö voi asettaa muutostyölle ehtoja tai jopa kieltää sen, mikäli muutostyöstä aiheutuu haittaa yhtiölle tai muulle osakkaalle. Ehdot ja kiellot täytyy kuitenkin olla perusteltavissa. On hyvä muistaa, että muutostyö voi edellyttää myös rakennusvalvontaviranomaisen lupaa. Osakas vastaa lupaprosessin kustannuksista samoin kuin kaikista muistakin muutostyöstään aiheutuvista kustannuksista.

Lopuksi vielä muistutuksena, että olipa piha yhtiön tai osakkaan hallinnassa, kuuluu pihan hoitovelvollisuus, kuten nurmikon leikkaaminen, osakkaalle.

Linda Hartikainen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies