× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Onko teilläkin pulaa autopaikoista?

14.2.2014

Yksi neuvonnan kestoaiheista on autopaikkojen jakaminen. Asunto-osakeyhtiölaista ei löydy asiaa koskevia tarkkoja ohjeita. Itse asiassa laissa ei ole ensimmäistäkään pykälää, jossa sana "autopaikka" edes mainittaisiin! Hallituksen esityksestä autopaikat löytyvät. Yhdenvertaisuusperiaatetta on noudatettava, mutta mitä se autopaikkajaossa tarkoittaa? Jos haluaisi vastata perusteellisesti, kannattaisi kirjoittaa kirja. Blogissa voi pikaisesti sivuta muutamaa näkökulmaa.

Monessa yhtiössä on vahvistettu autopaikkasäännöt, joita noudatetaan paikkoja jaettaessa. Kunhan säännöt on laadittu yhdenvertaisuusperiaatetta noudattaen, ne ovatkin oiva apu. Jos paikan tarvitsijoita on enemmän kuin autopaikkoja, laaditaan yleensä jonotuslista. Listasta sittemmin tarkistetaan, kuka onnellinen vapautuvan autopaikan saa.

Autopaikkoja jonotetaan usein tuskallisen pitkään! Missään ei kuitenkaan säädetä, että paikkojen täytyy olla "ikuisia". On varsin ymmärrettävää, ettei haluta yhtenään olla irtisanomassa autopaikkojen vuokrasopimuksia. Toisaalta, jos jono liikkuu vain kun paikanhaltija kuolee tai muuttaa yhtiöstä, voi autopaikkaa joutua jonottamaan pahimmillaan kymmeniä vuosia! Yhtiöissä, joissa autopaikkoja on merkittävästi vähemmän kuin paikan tarvitsijoita, yhdenvertaisuusperiaatteen voisi ajatella jopa edellyttävän paikkojen kierrättämistä. Siitä, tulisiko autopaikan maksimikesto rajoittaa esimerkiksi vuoteen tai kahteen, ollaan varmaan montaa mieltä.

Kakkospaikkoja pitäisi ryhtyä jakamaan vasta, kun kaikki (joilla on aktiivikäytössä oleva auto ja autopaikantarve) ovat saaneet ensimmäisen paikan. Mikäli osalle em. osakkaista tai osakkaiden vuokralaisista ei riitä ensimmäistäkään autopaikkaa, kenelläkään ei pitäisi olla kahta paikkaa hallussaan. Aika ajoin neuvonnassa kuitenkin törmää siihen, että kakkospaikan irtisanomista vastustetaan raivokkaasti, vaikka osalta puuttuu vielä se ensimmäinenkin paikka. Tilanteesta on yhdenvertaisuus kaukana!

Virpi Hienonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton