× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Osakas laiminlyö vesimaksun - saako vedentulon katkaista?

4.12.2015

Lakineuvonnassa pohditaan toisinaan keinoja puuttua toistuviin vastikkeen maksulaiminlyönteihin. Mitä laillisia keinoja taloyhtiön johdolla on käytössään, jos osakas toistuvasti ja kehotuksista huolimatta laiminlyö vesimaksun maksamisen?

Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta, jonka maksuperuste ilmenee yhtiöjärjestyksestä. Yhtiössä voi olla yksi tai useampi yhtiövastike. Tyypillisesti yhtiövastike on jaettu hoito- ja pääomavastikkeeseen sekä vesimaksuun. Vastikkeiden - ja siten myös vesimaksun, maksaminen on osakkaan vastuulla ja osakas vastaa myös maksamisen laiminlyönneistä.

Yhtiön johdolla on useita laillisia keinoja puuttua vesimaksulaiminlyönteihin. Yhtiö hallitus voi muistuttaa osakasta maksamattomasta vesimaksusta, periä vesimaksurästejä osakkaalta, antaa hallintaanottovaroituksen ja mikäli osakas ei varoittamisesta huolimatta maksa vähäistä suurempaa määrää vesimaksurästejään, voi hallitus kutsua koolle ylimääräisen yhtiökokouksen huoneiston hallintaanottoa koskevan päätöksen tekemistä varten. Hallintaanotto tarkoittaa osakkaan hallinnassa olevan huoneiston ottamista enintään kolmen vuoden määräajaksi yhtiön hallintaan, jolloin maksulaiminlyönnit pyritään kattamaan huoneiston vuokrasta. Erääntyneitä vesimaksuja yhtiö voi periä joko yksityistä perintätoimistoa käyttäen tai oikeudellisen perinnän kautta.

Vastaus otsikon kysymykseen; taloyhtiön johto ei saa katkaista vedentuloa tiettyyn huoneistoon, se ei ole lain eikä hyvän tavan mukainen keino reagoida toistuviinkaan maksulaiminlyönteihin. On myös syytä pitää mielessä, että veden katkaisu voi vahingoittaa asunto-osakeyhtiölain vastuujaon mukaan yhtiön kunnossapitovastuulla olevia putkistoja. Taloyhtiönjohdon oikeuksista täytyy huomata erottaa vesihuoltolain 6 luvun 26 pykälän vesihuoltolaitokselle säädetty oikeus tietyin edellytyksin keskeyttää veden toimittaminen asiakkaalle.

Salla Sofia Vartiainen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies