Päätöksenteko yhtiökokousta järjestämättä

19.1.2015

Erityisesti pienessä taloyhtiössä saattaa joskus tulla tilanne, että yhtiökokouksen päätettäväksi kuuluvasta yksittäisestä asiasta halutaan tehdä päätös nopealla aikataululla ja yhtiökokousta järjestämättä.

Tämä on mahdollista asunto-osakeyhtiölain 6 luvun 1 §:n perusteella. Tällöin asiassa ei kuitenkaan riitä enemmistöpäätös, vaan kaikkien osakkaiden tulee olla yksimielisiä asiasta. Kaikkien osakkaiden tulee olla yhtä mieltä siitä, että asiasta päätetään yhtiökokousta pitämättä ja lisäksi heidän tulee olla yksimielisiä varsinaisen päätöksen sisällöstä.

Myös yhtiökokouksen ulkopuolella tehty päätös tulee kirjata, päivätä, numeroida ja jos yhtiössä on enemmän kuin yksi osakkeenomistaja, on vähintään kahden heistä allekirjoitettava päätös. Kirjattuun päätökseen sovelletaan muutoin, mitä yhtiökokouksen pöytäkirjasta on säädetty.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies