Saako hallitus ostaa kahvia ja pullaa?

31.10.2014

Hallituksen tehtävät mielletään taloyhtiöissä paremmin kuin hallituksen toimivallan rajat. Kysymys siitä, mitä hallitus saa toimikautensa aikana tehdä, toistuu neuvonnassamme jatkuvasti.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan hallitus tarvitsee yhtiökokouksen päätöksen toimiin, jotka ovat epätavallisia tai laajakantoisia taikka vaikuttavat olennaisesti osakehuoneiston käyttämiseen tai osakkeenomistajan velvollisuuteen maksaa yhtiövastiketta/käyttökorvauksia. Hallitus saa kuitenkin ryhtyä tällaisiinkin toimiin, jos yhtiökokouksen päätöstä ei voida odottaa aiheuttamatta yhtiön toiminnalle olennaista haittaa. Lain määrittely ei kuitenkaan anna selkeää vastausta yksittäiseen käsillä olevaan tilanteeseen esimerkiksi siitä, saako hallitus hankkia taloyhtiön varoin kokoukseensa pullakahvit tai voidaanko pihan aidan maalin sävyä muuttaa.

Hallitus on päätöksiä tehdessään sidottu yhtiökokouksen päätöksiin, linjauksiin ja valtuutuksiin. Hallitus ei voi kävellä yhtiökokouksen päätöksen yli. Siitä syystä kysymys siitä voidaanko taloyhtiön varoin hankkia pullakahvit hallituksen kokoukseen, on juridisesti hankala. Yhtiökokous vahvistaa hallitukselle maksettavan korvauksen suuruuden eikä palkkiota voida kasvattaa antamalla esimerkiksi ilmaisia saunavuoroja hallituksen jäsenille. Se onko pullakahvit palkkion lisä vai enempi tai vähempi välttämätön osa kokousta, on varmastikin sitten tapaus- ja talokohtainen asia. Mitä enempi tarjoiluja kokoukseen hankitaan sitä varautuneempia hallituksen kannattaa olla yhtiökokouksessa tuleviin huomautuksiin asiasta. Juridiikan tuntemisen lisäksi hallituksen on hyvä aistia myös oman talon henkeä, mikä määrä pullaa sallitaan ja miten merkittäväksi asiaksi aidan sävy yhtiössä koetaan. Mikäli jo etukäteen tuntuu, että asia herättää osakkaissa kärkkäitä näkemyksiä, olisi asiat hyvä linjata etupainotteisesti yhtiökokouksessa.

Maria Kulomäki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies