Sähköpyörät taloyhtiössä

24.5.2019

Sähköavusteisten polkupyörien eli sähköpyörien määrä on viime vuosina kasvanut katukuvassa. Mikä tämä sähköpyörä oikein on? Käytännössä kyse on polkupyörästä, jossa on akulla toimiva sähkömoottori auttamassa pyöräilijää etenemisessä. Polkupyörään rinnastuvassa sähköpyörässä moottorin avustus saa toimia vain poljettaessa ja avustuksen on kytkeydyttävä pois pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Liikenteessä sähköpyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa erillistä liikennevakuutusta. Polkupyörään rinnastuvan sähköpyörän suurin teho saa olla enintään 250W.

Taloyhtiömaailmassa sähköpyöriin liittyy omia kysymyksiä niiden säilyttämisestä ja etenkin niiden lataamisesta. Lataamisessa taloudellinen puoli eli se, että kuka lataussähkön maksaa, ei välttämättä ole se isoin kysymys, sillä vuositasolla sähköpyörän lataamisesta aiheutuvat kustannukset ovat hyvin maltillisia. Motivan julkaiseman pyöräpysäköintioppaan mukaan puhutaan ennemminkin euroista kuin kymmenistä euroista.

Enemmän huolta sähköpyörien latauksessa liittyy paloturvallisuusriskeihin. Sähköpyörissä käytetään usein tehokkaita akkuja, jotka palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa. Sähköpyörien akut ovat usein irrotettavia. Näin ollen on suositeltavaa, että akkuja ei jätetä latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastoon, vaan akku otettaisiin pyörästä irti ja ladattaisiin valvotusti asunnon sisätiloissa. Tällöin ei myöskään tarvitse miettiä sähkönkulutuksesta aiheutuneita kustannuksia, sillä asukas maksaisi lataussähkön itse oman mittarinsa kautta. Itse sähköpyörän säilyttäminen pyörävarastossa ei poikkea tavallisesta polkupyörästä, etenkin jos akkua säilytetään asuinhuoneistossa, sillä paloturvallisuusriskit liittyvät nimenomaan akun lataamiseen.

Mikäli yhtiössä päätettäisiin sallia sähköpyörien lataus pyörävarastossa, tulisi yhtiökokouksessa erikseen sopia sähkönkäytöstä perittävästä maksusta. Sähkönkulutus huomioiden maksussa ei puhuta kovin monesta eurosta vuositasolla. Tällöin voisi olla mahdollista, että yhtiökokous vahvistaisi esimerkiksi jonkin pienen käyttökorvauksen erityisesti sähköpyörän säilyttämiselle, jossa huomioitaisiin sähköpyörän kuluttama sähkö. Pyörävarastossa tapahtuvan latauksen osalta tulisi erityisesti ottaa huomioon turvallisuuskysymykset. Pyörävarastossa tulisi olla toimiva palovaroitin sekä mahdollisimman vähän palokuormaa. Myös alkusammutusvälineet on syytä löytyä sellaisesta pyörävarastosta, jossa sähköpyörien lataus on päätetty sallia. Edellä mainitut seikat huomioiden suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti akkujen lataamista huoneistoissa, jossa lataaminen tapahtuu valvotusti.

Lisätietoja akkujen turvallisesta lataamisesta saa esimerkiksi Tukesin sivuilta.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies