× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Taloyhtiön järjestyssäännöillä on merkitystä

26.6.2015

Järjestyssäännöt ovat taloyhtiölle merkittävä keino ohjata asukkaiden käyttäytymistä siten, että asumisessa ja elämisessä otetaan huomioon myös talon toiset asukkaat. Järjestyssääntöjä laadittaessa on kuitenkin otettava huomioon myös niiden kohtuullisuus.

Jokaisen taloyhtiössä asuvan on otettava huomioon myös toiset asukkaat. Koska lailla tai yhtiöjärjestysmääräyksillä ei ole tarkoituksenmukaista eikä mahdollistakaan säätää yksityiskohtaisesti kaikista taloyhtiössä asumiseen liittyvistä asioista, järjestyssäännöt tarjoavat taloyhtiölle keinon vaikuttaa siihen, että osakkaat ja muut asukkaat ottavat asumisessaan huomioon myös muut asukkaat.

Lähtökohtaisesti taloyhtiön järjestyssääntöjä täytyy noudattaa. Järjestyssääntöjen määräysten tulee kuitenkin olla kohtuullisia eikä niillä voida sitovasti rajoittaa normaalia asumista ja elämää. Se mitä voidaan pitää normaalina asumisena, voi vaihdella ajan kuluessa ja lainsäädännön muuttuessa. Järjestyssääntömääräyksiä laadittaessa ja muutettaessa taloyhtiön onkin suositeltavaa huolehtia siitä, että järjestyssääntöjen määräykset ovat kohtuullisia ja linjassa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Järjestyssäännöt kannattaa käsitellä ja hyväksyä taloyhtiön yhtiökokouksessa.

Minna Anttila

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies