Tultaisiinko toimeen?

22.3.2022

Tämä on minun viimeinen lakipähkinäni. Mietin pitkään, että mikä on se kaikista tärkein viesti tai pähkinä, jonka haluan jättää teille purtavaksi ja pohdittavaksi. Ja se onkin seuraava: voitaisiinko yrittää tulla toimeen?

Pakko myöntää, että taloyhtiöhän on vähän hankala yhtälö. Ihmiset laitetaan asumaan lähekkäin - jopa niin lähekkäin, että elämisen äänet helposti kuuluvat toisten asuntoihin. Eivätkä vain äänet, vaan helposti jopa näemme toisemme, toistemme jäljet tai jopa haistamme toistemme hajut ja tuoksut.

Kuinka sitten tulla toimeen sellaisen naapurin kanssa, jonka arvomaailma ei kohtaa omasi kanssa? Tai toisaalta: pitääkö naapureiden kanssa ylipäänsä tulla toimeen? Itse olen sitä mieltä, ettei sinun tarvitse tykätä naapuristasi, sinun ei tarvitse hyväksyä hänen arvomaailmansa, mutta sinun on tultava toimeen hänen kanssaan.

Hyvä on ensin ymmärtää ja hyväksyä se, että aika iso osa ihmisistä ajattelee joistain asioista eri tavalla kuin juuri sinä. Henkilöt myös mieltävät asioita eri tavalla, ja jotkut saattavat häiriintyä sellaisesta asiasta, joka ei sinussa herätä minkäänlaista tunnetta tai reaktiota. Luulen, että aina, kun voimakkaat tunteet nousevat pintaan, jokaisen olisi hyvä pysähtyä miettimään: mitä menetän, jos pysähdyn kuuntelemaan, ymmärtämään, jopa joustamaan? Vaikka naapurin laulaminen suihkussa ärsyttää, onko kuitenkaan tarpeen toimittaa hänelle lappua luukusta, että voiko tuo huutaminen suihkussa jo loppua? Tai onko välttämätöntä valittaa, jos naapurin koira haukkuu ilosta, kun omistaja tulee kotiin? Tai täytyykö suuttua, jos naapuri laittaa ruokaa yöllä tai käyttää liian voimakasta hajuvettä rappukäytävässä?

Nämä ovat minut kolme vinkkiäni siihen, miten voisimme jatkossa tulla paremmin toimeen naapureiden kanssa:

1. Pysähdy ajatustesi kanssa hetkeksi ennen kun toimit ja pohdi, mitä menetät, jos joustat tämän kerran.
  2. Pidä kielesi kurissa: sano aina vähemmän kuin ajattelet. Se, miten sanot asian, on tärkeämpää kuin se, mitä sanot.
  3. Keskustele, älä kinastele. Voit olla eri mieltä olematta epämiellyttävä.

Tämä oli apulaispäälakimies Pynnösen viimeinen lakipähkinäkirjoitus.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies