Tupakointikieltojen viidakossa

11.12.2018

Tupakointi kuumentaa tunteita jälleen asumisen kentällä. Tässä ajassa on hyvä kerrata lyhyesti tupakointikieltojen pelisäännöt.

1. Tupakointi on kielletty suoraan tupakkalain nojalla mm. asuntoyhteisön rappukäytävissä ja yhteisissä saunatiloissa.
  2. Asuntoyhteisö voi tupakkalain perusteella kieltää tupakoinnin yhteisillä parvekkeilla, lasten leikkipaikoilla ja yhteisillä piha-alueilla sisäänkäyntien ja ilmanottoaukkojen läheisyydessä. Asunto-osakeyhtiössä kielto kannattaa saattaa yhtiökokouksen enemmistön päätettäväksi ja ottaa osaksi järjestyssääntöjä.
  3. Asuntoyhteisö voi hakea tupakkalain mukaisesti kunnan viranomaiselta parveketupakointikieltoa. Kiellon kynnys on asetettu matalalle. Huoneiston haltijoita on kuultava ennen kuin yhteisö päättää kiellon hakemisesta. Kiellon hakemisesta päättää yhtiökokouksen enemmistö. Kiinteistöliitto suosittaa hakemaan asunto-osakeyhtiöiden kohdalla kieltoa kaikille niille parvekkeille, joilla olosuhteet savun kulkeutumisen suhteen ovat identtiset. Kun kielto on määrätty, se kannattaa lisätä järjestysmääräyksiin.
  4. Asuntoyhteisö voi tupakkalain mukaisesti hakea kunnan viranomaiselta tupakointikieltoa myös asuintilan sisäosiin. Kiellon määrääminen on sidottu tiukkoihin edellytyksiin ja se on viimesijainen keino puuttua savutteluun yksittäisessä huoneistossa.
  5. Asunto-osakeyhtiössä esim. parveketupakointi voidaan kieltää myös yhtiöjärjestysmääräyksin. Tämä edellyttää kaikkien osakkaiden suostumuksen.
  6. Vuokrakohteessa tupakointi voidaan kieltää vuokrasopimusehdoin. Jos vuokrakohde sijaitsee vuokrataloyhtiössä, tämä voi puuttua tupakointiin tarvittaessa myös hakemalla kohtien 3 ja 4 mukaisia tupakointikieltoja kunnan viranomaiselta. Asunto-osakeyhtiössä vuokralainen on velvollinen noudattamaan yhtiön järjestysmääräyksissä olevia tupakointikieltoja.

Mitä kieltomahdollisuuksiin, hakumenettelyihin ja kieltojen rikkomisen sanktioihin tulee, kehittämistarpeita kieltämättä löytyy. Kiinteistöliitto onkin liputtanut laaja-alaisesti eri lakien muutostarpeita. Tupakoinnin haittavaikutuksista kärsitään niin omistusasunnoissa kuin vuokra-asunnoissakin. Lakimuutosten tulisi tarjota helpotusta kaikkiin yhteisöasumisen muotoihin.

Jenni Hupli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies