Vastuu auton lämpötolpista

9.1.2015

Yhtiöllä on kunnossapitovastuu autonlämmityspistorasiasta ja sen varusteista. Varusteet käsittävät jalustan, pylvään ja kotelon lukitus-, ohjaus- ja turvalaitteineen. Vastuunjaon kannalta ei ole merkitystä sillä, onko autopaikka yhtiön vai osakkaan hallinnassa. On kuitenkin muistettava, että yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä kunnossapitovastuusta laista poikkeavalla tavalla. Yhtiöjärjestysmääräys siitä, että osakas vastaa autonlämmityspistorasiasta varusteineen on siis täysin mahdollinen. Samoin on myös mahdollista, että autonlämmityspistorasia on osakkaan asentama/asennuttama, jolloin kunnossapitovastuu on lähtökohtaisesti osakkaalla.

Vaikka kunnossapitovastuu lämpötolpan osalta on yksiselitteinen, ei vastuu sen aiheuttamista tapaturmista ole aina selkeä. Taloyhtiön vastuu rakennuksen turvallisuudesta on melko ankara. Taloyhtiöllä onkin velvollisuus huolehtia siitä, että kiinteistöä on turvallista käyttää. Vahingon tapahtuessa voi taloyhtiö tai sen johto joutua vahingonkorvausvastuuseen.

Mitä tämä sitten tarkoittaa lämpötolppien osalta? Taloyhtiö ei voi estää osakkaita/asukkaita käyttämästä tolppaa väärin. Tolppa saatetaan jättää lukitsematta tai lämmitysjohto jätetään roikkumaan tolppaan, jolloin riski sen vaurioitumisesta kasvaa. On täysin mahdollista, että utelias lapsi saa sähköiskun vioittuneesta kaapelista tai avonaisesta tolpasta. Nähdäkseni huolellisesti toimiva hallitus ohjeistaa vuosittain asukkaita sähkötolpan käytöstä. Mikäli käytössä ilmenee ongelmia, on tiheämpi tiedottaminen paikallaan.

Maria Kulomäki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies