Vesimaksu koirasta?

17.3.2014

Veden ja erityisesti lämpimän veden kulutuksesta aiheutuvat menot ovat asunto-osakeyhtiön kuluja siinä missä muutkin hoitokulut. Niinpä nämäkin menot voidaan ja täytyy jakaa osakkeenomistajien maksettavaksi yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella. Jos yhtiöjärjestyksessä ei ole erillistä vesimaksupykälää, katetaan vedestä yhtiölle aiheutuvat kulut muiden yhtiön hoitokulujen tavoin hoitovastikkeilla.

Mikäli taloyhtiössä peritään erillinen vesimaksu, on vesimaksun maksuperusteen käytävä ilmi yhtiöjärjestyksestä. Perusteena voi olla esimerkiksi veden todellinen tai luotettavasti arvioitavissa oleva kulutus. Vesimaksu voidaan näin ollen periä mittarilukeman tai esimerkiksi huoneistossa asuvien henkilöiden lukumäärän perusteella.

Aina välillä tulee lakineuvontaan kysymys siitä, että onko koirasta maksettava vesimaksu? Jos yhtiöjärjestyksessä on määräys koirasta perittävästä vesimaksusta tai osakkeenomistajat yksimielisesti antavat suostumuksensa tällaiseen yhtiöjärjestysmääräykseen, niin tällöin koirasta voidaan vesimaksu periä.

Yleensä yhtiöjärjestysmääräyksiä koirasta maksettavasta vesimaksusta ei ole. Yhtiöjärjestysmuutos tällaiseksi ei yleensä myöskään saa riittävää kannatusta, joten koirasta maksettava vesimaksu ei yleensä tule kyseeseen.

Mittariperusteinen vesimaksu on reiluin tapa vesikustannusten kattamiseen taloyhtiössä, jolloin kukin maksaa vedenkulutuksen mukaisesti.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies