Yhtiökokoukseen osallistuminen etäyhteyden avulla

31.7.2019

Lähtökohtaisesti yhtiökokouksessa edellytetään osakkeenomistajien fyysistä läsnäoloa. Asunto-osakeyhtiölaki kuitenkin sallii etäosallistumisen yhtiökokoukseen teknisen apuvälineen kautta, kunhan lain edellyttämät vaatimukset täyttyvät (AOYL 6 luku 17 §).

Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiökokoukseen voidaan osallistua myös kokouspaikan ulkopuolelta postin välityksellä tai teknisen välineen avulla. Myös hallitus voi tehdä tästä päätöksen, jollei yhtiöjärjestyksessä ole tällaisen menettelyn käyttämistä kielletty. Mahdollisuudesta osallistua yhtiökokoukseen postin välityksellä tai teknisen välineen avulla on kuitenkin mainittava yhtiökokouskutsussa. Osakkaalle voidaan esimerkiksi antaa mahdollisuus osallistua yhtiökokoukseen Skypellä tai vastaavalla tavalla tai antaa oikeus ilmoittaa kantansa päätettävään asiaan postin tai sähköpostin välityksellä ennen yhtiökokousta. Kokouskutsusta on myös käytävä ilmi, jos osallistuminen kokoukseen teknisen välineen avulla rajoittaa näin osallistuvan osakkeenomistajan puhevaltaa.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan edellytyksenä yhtiökokoukseen osallistumiselle etäyhteyden avulla on lisäksi, että osallistumisoikeus ja ääntenlaskennan oikeellisuus voidaan selvittää tavallisessa yhtiökokouksessa noudatettaviin menettelyihin verrattavalla tavalla. Yhtiön tulee voida siis luottaa siihen, että henkilö on se, joka väittää olevansa.

Yhtiökokousta ei voida kuitenkaan kokonaan pitää teknisten apuvälineiden välityksellä. Sen sijaan päätöksenteko yhtiökokousta pitämättä on mahdollista, mutta edellyttää kaikkien osakkeenomistajien yksimielisyyttä siitä, että yhtiökokousta ei tarvita ja sitä, että he ovat yhtä mieltä päätettävästä asiasta (AOYL 6 luku 1 §).

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies