Asunto-osakeyhtiöiden kiinteistönpitoon tulossa verkkosovellus

20.2.2018

Asunto-osakeyhtiöiden suunnitelmallinen kiinteistönpito on heikolla tasolla, vaikka asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa yhtiön hallinnon esittämään vuosittain selvityksen seuraavien viiden (5) vuoden kunnossapitotarpeesta. Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrien mukaan alle 60 prosenttia liiton jäsenkunnasta on laatinut lakisääteisen kunnossapitotarveselvityksen tai kunnossapitosuunnitelman. Muiden kiinteistönpitoon liittyvien työvälineiden hyödyntäminen on vielä tätäkin alhaisemmalla tasolla.

Kiinteistönpidon työvälineiden ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa, kun kiinteistö- ja rakennusalalla pohditaan niiden kehittämistä. Kiinteistöliiton jäsenkunnalle tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kiinteistönpidon työvälineitä pidetään toimivina, mutta niitä ei hyödynnetä käytännössä. Kyselytutkimuksesta tehdyn analyysin mukaan osakkaat ja isännöitsijät eivät välttämättä ymmärrä kiinteistönpidon keskeisten työvälineiden ja käsitteiden eroja, sisältöä ja merkitystä.

Rakennustieto Oy julkisti 2008 Kiinteistön rakennusosien ja talotekniikan käyttöikälaskurin jonka avulla pyrittiin edistämään suunnitelmallista kiinteistönpitoa. Excel-pohjainen laskuri on todettu käytännölliseksi työvälineeksi, mutta sen käytettävyydessä ja hyödynnettävyydessä on haasteita.

Kiinteistöliitto, Rakennustietosäätiö RTS sr ja Rakennustieto Oy ovat tarttuneet laskurin kehittämishaasteeseen. Kiinteistöliiton jäsenille on valmisteilla verkkosovellus kunnossapitotarveselvityksen ja kunnossapitosuunnitelman laadintaan. Sovelluksen keskeisenä tavoitteena on helpottaa asunto-osakeyhtiön hallitusta suunnitelmallisen kiinteistönpidon edistämisessä. Verkkosovelluksen kehitystyö on allokoitu vuosille 2017-2018 jonka jälkeen sen hyödyntämiseen järjestettäneen liiton jäsenkunnalle suunnattua koulutusta.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton kehityspäällikkö.

Jari Virta