Kiinteistöliiton toimintasuunnitelma

Toimintasuunnitelmamme vuodelle 2021 on saatavissa sivuiltamme vuodenvaihteeseen saakka.

Toimintasuunnitelma vuodelle 2022 on laadittu Palveleva vaikuttaja -strategian pohjalta. Toimintasuunnitelman laatimisessa on otettu huomioon Jäsentyytyväisyyskyselyn 2021, jäsenyhdistyskyselyn 2019 ja muiden liiton toteuttamien kyselyiden sekä Palveleva vaikuttaja -päivien ryhmätöiden tuloksia toiminnan kehittämiseksi ja suuntaamiseksi.

Vuonna 2022 keskeisiä asioita Kiinteistöliiton toiminnassa ja kiinteistönomistajien kannalta tärkeitä uudistus‐ ja säädöshankkeita ovat mm. maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelu, kiinteistöverotuksen uudistaminen, huoneistietojärjestelmän (HTJ) toteuttaminen ja jatkokehittäminen sekä asunto‐osakeyhtiölain muutosten valmistelu.

Painopisteet edunvalvonnan ja vaikuttamisen osalta ovat hallitusohjelma 2019-2023 toimeenpanoon vaikuttamisessa sekä kevään 2023 eduskuntavaalien vaikuttamisessa, jotta taloyhtiöiden sekä vuokratalojen toimintaedellytykset säilyvät ja asumismenojen kehitys pysyy siedettävänä.

Palvelujen kehittämistä katsotaan jäsentalojen näkökulmasta pyrkien palvelemaan jäseniä mahdollisimman hyvin sekä tuottamaan jäsenpalvelut tarkoituksenmukaisimmalla tavalla liiton ja yhdistysten yhteistyönä. Jäsentaloille järjestetään kattavat neuvontapalvelut, koulutusta niin luentoina kuin verkossa sekä tuotetaan tietoa hyödynnettäväksi. Vuonna 2022 käynnistetään Ilmastoviisas taloyhtiö -hanke sekä tuetaan jäsentaloja tuottamalla uusia palveluja hyödynnettäväksi mm. hankintojen tekemisessä.