Koronan vaikutukset taloyhtiöissä

Vallitseva koronavirustilanne vaikuttaa asukkaiden arjen lisäksi taloyhtiöiden toimintaan. Kevään yhtiökokouskauden lähestyessä monet taloyhtiöt pohtivat, miten yhtiökokoukset saadaan turvallisesti järjestettyä.

Kolmas ns. koronayhteisöpoikkeuslaki on vahvistettu. Laki tuli voimaan 8.5.2021.  Laki antaa asunto-osakeyhtiöille mahdollisuuden lykätä kevään ja kesän yhtiökokouksia pidettäväksi syyskuun 2021 loppuun mennessä. Lykkäysmahdollisuus koskee sekä varsinaisia, että ylimääräisiä yhtiökokouksia.

Koronaepidemian tilanne on edelleen kriittinen ja jatkoaika yhtiökokousten pitoon on tervetullut osalle yhtiöistä.  Epidemian tilanne vaihtelee alueellisesti merkittävästi. Kiinteistöliitto kannustaa taloyhtiöiden hallituksia arvioimaan mahdollisuudet yhtiökokousten turvalliseen järjestämiseen. Yhtiökokousten järjestämisessä kannattaa hyödyntää etäosallistamisen mahdollisuuksia ja huolehtia joka tapauksessa terveysturvallisesta kokouksen järjestämisestä.

Usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksia

Koronaepidemian edetessä tulee uusia menettelyjä ja viranomaisohjeistuksia asian osalta, ja siksi päivitämme näille sivuille uutta tietoa taloyhtiöissä hyödynnettäväksi.

Usein kysyttyihin kysymyksiin löydät Kiinteistöliiton asiantuntijoiden laatimia vastauksia vasemman reunan valikosta avautuvalta sivulta. Täydennämme kysymyksiä ja vastauksia sen mukaisesti kuin neuvonnassa tulee eteen erilaisia asiota koronaviruksen vaikutuksista taloyhtiöihin.