Koronan vaikutukset taloyhtiöissä

Vallitseva koronavirustilanne vaikuttaa asukkaiden arjen lisäksi taloyhtiöiden toimintaan. Kevään yhtiökokouskauden lähestyessä monet taloyhtiöt pohtivat, miten yhtiökokoukset saadaan turvallisesti järjestettyä.

Yhtiökokousten järjestämistä hämmentää aluehallintoviraston 11.3.2021 antama muuttunut tulkinta siitä, ettei yhtiökokouksia enää katsota yleisötilaisuuteen rinnastettaviksi tilaisuuksiksi. Tämä AVI:n muuttunut ohjeistus tarkoittaa, ettei yhtiökokouksia koske aluehallintoviraston määräämät kokoontumisrajoitukset. Lisäksi on saatu tieto siitä, että taloyhtiöt ovat saamassa lisäaikaa yhtiökokoustensa pitämiseen, koska oikeusministeriö valmistelee ehdotusta siitä, että yhtiökokoukset voidaan pitää samaan tapaan kuin viime vuonna syyskuun loppuun mennessä.

Usein kysytyissä kysymyksissä selviää tarkemmat ohjeet yhtiökokouksen järjestämiseen.

Usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksia

Koronaepidemian edetessä tulee uusia menettelyjä ja viranomaisohjeistuksia asian osalta, ja siksi päivitämme näille sivuille uutta tietoa taloyhtiöissä hyödynnettäväksi.

Usein kysyttyihin kysymyksiin löydät Kiinteistöliiton asiantuntijoiden laatimia vastauksia vasemman reunan valikosta avautuvalta sivulta. Täydennämme kysymyksiä ja vastauksia sen mukaisesti kuin neuvonnassa tulee eteen erilaisia asiota koronaviruksen vaikutuksista taloyhtiöihin.