Taloyhtiön Hyvän Joulun toivotus

23.12.2014

Oikeusministeriö selvitti syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana kansalaisten kokemuksia uudesta asunto-osakeyhtiölaista ja taloyhtiöiden käytännöistä. Siinä haluttiin selvittää mm. tarvetta kehittää viestinnällä asunto-osakeyhtiöiden toimintaan ja yhtiöiden piiriin kuuluvien välisiin suhteisiin vaikuttavia seikkoja. Suurin osa kyselyn vastaajista on tyytyväisiä yhtiökokousviestintään, mutta toisaalta erityisesti osakkaat ovat tyytymättömiä tilikauden aikaiseen viestintään. Näin ollen osallistujat kannattivat viestintäsuosituksen laatimista.

Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto ja oikeusministeriö ovat käynnistäneet tilikauden aikaista viestintää koskevan suosituksen laatimisen. Suosituksen perusteella viestintä voitaisiin järjestää kunkin taloyhtiön olosuhteet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Viestintää koskeva suositus yhdenmukaistaisi taloyhtiöiden käytäntöjä ja voisi turvata tilikauden aikaisen viestinnän jatkuvuuden hallituksen ja/tai isännöitsijän vaihtuessa.

Näin joulun aikana tulee luontevasti mieleen taloyhtiön joulun aikainen viestintä. Jouluna voi taloyhtiö antaa hyödyllisiä ohjeita ja vinkkejä joulun aikaan osakkaiden ja asukkaiden hyödynnettäviksi. Taloyhtiö voi esimerkiksi muistuttaa asukkaita siitä, että kinkun paistorasva ei kuulu viemäriin ja kuusi taas ei kuulu jäteasian sisälle pilkottunakaan sekä tiedottaa isännöintitoimiston poikkeavat aukiolot joulun aikana. Monen taloyhtiön tilikausi on kalenterivuosi ja joulu on näin ollen sopiva aika viestiä osakkaille taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta. Varsinkin OM:n suoritetussa selvityksessä kävi ilmi, että osakkaat kaipaavat vuoden aikana tietoa taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta. Ennen kaikkea taloyhtiö voi toivottaa viestissään hyvää joulua taloyhtiön väelle :)

Yllä olevan hengen mukaisesti lakipähkinäblogi toivottaa hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille lukijoille.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies