Energiatehokkuus ylös, päästöt alas!

Ilmasto- ja energiapolitiikalla tulee vähentää päästöjä kustannustehokkaasti, markkinaehtoisesti ja teknologianeutraalisti. Tähän päästään mm. toimivalla päästökaupalla, kustannustehokkailla energiatehokkuusinvestoinneilla sekä uudistamalla energiantuotanto päästöttömäksi. Energiatehokkuusvaatimuksien tulee olla taloudellisesti toteutettavissa ja perusteltuja.

Suomen tulee vaikuttaa siihen, että EU:n 55 -valmiuspaketin (mm. rakennusten energiatehokkuus-, energiatehokkuus-, ja uusiutuvan energian direktiivi) energiatehokkuussäädökset ovat tarkoituksenmukaisia, kustannustehokkaita ja jäsenmaiden erilaiset lähtötilanteet huomioonottavia. Toimeenpanossa tulee hyödyntää kansalliset joustomahdollisuudet, ja eri tilanteisiin parhaiten sopivat, kustannustehokkaat ratkaisut. Selvitetään vapaaehtoisen energiansäästösopimusjärjestelmän ulottamista asunto-osakeyhtiöihin.

Sähkömarkkinalainsäädännössä tulee mahdollistaa asuntoyhteisöjen toimiminen ns. energiayhteisöinä mahdollistaen pientuotannon laskennallinen jakaminen myös naapuriyhtiöille ja niiden osakkaille. Yhteiskunnan sähköistyessä on tärkeää pitää huolta kustannustehokkaasta sähköverkosta. Asuntoyhteisöjen investointeja energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi tulee tukea taloudellisesti. Fossiilivapaaseen energiaan siirtymisen vauhdittaminen parantaa energiaomavaraisuutta ja toimitusvarmuutta. Esteitä päästöttömältä energiatuotannolta tulee poistaa.

Yhdyskuntarakentamisessa tulee kehittää varautumista sään ääri-ilmiöiden yleistymiseen ja voimistumiseen. Käynnistetään kehitysohjelma asuinrakennusten sopeuttamiseksi ilmastonmuutokseen ja muutoksen hillitsemiseksi.