Kaavoituksen vastattava tonttikysyntään

Kaavoituksella tulee varmistaa asuntorakentamistarvetta vastaavan rakentamiskelpoisen tonttimaan tarjonta. Maanomistajille tulee säätää oikeus tehdä yleiskaava-alueilla asemakaavoitusaloite, jonka käsittelyyn tulee säätää palvelulupaus.

Uudis- ja korjausrakentamista koskevien rakentamismääräysten ja kunnallisten rakennusjärjestysten ohjeistus ja tulkinta on yhdenmukaistettava kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja oikeusturvan varmistamiseksi mm. rakennusvalvonta-asioissa huomioiden mahdollisuus vain välttämättömiin ja olennaisiin alueellisiin poikkeamatarpeisiin.

Viranomaiskäsittelylle tulee asettaa sitovat määräajat kaavoitusasioissa ja niitä koskevissa valitusasioissa.

Lisä- ja täydennysrakentaminen on kasvavissa kaupunkikeskuksissa tehokas tapa kasvattaa asuntotarjontaa. Lisä- ja täydennysrakentamisen kannattava toteuttaminen tulee mahdollistaa mm. myöntämällä riittävästi lisärakennusoikeutta, alentamalla lisä- ja täydennysrakentamisen maankäyttöön liittyviä korvauksia sekä keventämällä autopaikkavaatimuksia. Kaavoituslainsäädäntöä tulee kehittää siten, että lisä- ja täydennysrakentamista on mahdollista toteuttaa kaavamuutoksia joustavammalla menettelyllä sisältäen maankäyttömaksujen ja kehittämiskorvauksien periminen sekä joustavat käyttötarkoituksien muutokset.

Täysi korvaus maan lunastuksesta

Lunastuslakia uudistettaessa tulee parantaa maanomistajan oikeusturvaa. Lunastuslain keskeisiin periaatteisiin lukeutuva ja omaisuuden suojaa ilmentävä täyden korvauksen periaate tulee varmistaa kumoamalla niin sanottua arvonleikkausta koskevat säännökset. Tämä varmistaisi täyden korvauksen toteutumisen myös kuntien maanhankintaan liittyvissä lunastuksissa.